Tunneälytaidot osana soitonopettajan ammatillista kompetenssia

Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2020
Seminaarityö

Verkkojulkaisu

Tiivistelmä

Tässä seminaarityössä kartoitettiin opettajan työssä tarvittavia tunneälytaitoja, tutustuttiin niiden taustoihin ja pohdittiin tämän pohjalta tunneälytaitojen merkitystä soitonopetuksen kontekstissa.Tutkimus toteutettiin kuvailevana, narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Lähdekirjallisuus keskittyi tutkimuksiin, joissa tunneälytaitoja käsiteltiin luokkaopettamisen ja johtamisen näkökulmista.Tunneälytaidot osoittautuivat opettajan työssä hyvin keskeiseksi tekijäksi. Niillä on vaikutusta laadukkaan opetuksen toteutumiseen, opettajan ja oppilaiden välisen vuorovaikutuksen rakentumiseen, oppilaiden oppimiseen ja akateemiseen suorituskykyyn, oppilaiden ja opettajan työkavereiden hyvinvointiin, opettajan omaan hyvinvointiin, motivaatioon, suorituskykyyn ja stressinhallintaan sekä oppilaiden pärjäämiseen myöhemmin työelämässä. Lähdekirjallisuudesta kävi myös ilmi, että tunneälytaitojen järjestelmällinen kehittäminen opettajankoulutuksessa ja työuran aikana on hyvin tärkeää.

ISBN

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi

Emojulkaisu

Lehti

Julkaisusarja

ISSN

DOI