tiedostamattomasta tietoiseen : rohkean johtamisen manifesti
Pysyvä osoite
Verkkojulkaisu
Tiivistelmä
Tässä ohjauksen maisteriopintojen kirjallisessa opinnäytetyössä pyrin tietoisesti kohti rohkeampaa johtajuutta. Keskeisin tutkimuskysymys opinnäytetyössäni on, missä määrin johtamisen työkalut - niin itselläni kuin eri sukupolvea edustavilla ohjaaja- ja johtajakollegoilla - perustuvat tietoisiin työkaluihin. Haastattelemalla eri ikäisiä ohjaajia ja teatterinjohtajia, kartoitin, millaisiin olemassa oleviin johtamisparadigmoihin he nojaavat omassa työssään.
Opinnäytetyöni aluksi perustelen henkilökohtaisia syitäni aihevalintaani henkilöhistoriani ja kouluohjausteni
reflektoinnin kautta. Tiiviin johtamisoppien historia- ja teoriakatsauksen jälkeen siirryn toteuttamieni
haastatteluiden vastausten avaamiseen ja analysointiin. Saamieni vastausten analysoimisessa
tutkimuskirjallisuus toimii väljänä teoreettisena kehyksenä. Opinnäytetyöni lopuksi teen ehdotuksia
mahdollisiksi teatterikentän tarpeisiin sopiviksi johtamisparadigmoiksi. Niitä ovat mm. palveleva johtajuus,
jaettu johtajuus sekä autenttinen johtajuus.
Kirjallisen opinnäytetyöni lopputulemana esitän, että johtajuus teatterikentällä tulee rakentumaan myös
tulevaisuudessa yhdistelmänä kunkin ohjaajan ja johtajan henkilökohtaisia ominaisuuksia ja kiinnostuksen
kohteita, erilaisia johtamiskursseja ja -koulutuksia, vertaisoppimista, mentorointia ja työnohjausta. Ehdotukseni tulevaisuuteen on, että Teatterikorkeakoulu tutkisi mahdollisuutta terävöittää edelleen johtajuuskoulutustaan yhteistyössä esimerkiksi Sibelius-Akatemian Taidejohtajuus ja yrittäjyys -maisteriohjelman kanssa. Henkilökohtaisella tasolla loppupäätelmäni on, että johtaja minussa on osa identiteettiäni. Päätän opinnäytetyöni omiin rohkean johtamisen manifesteihin.