Olevaisuuden kysymykset tanssijan- ja esiintyjäntyön kokemuksellisuudessa : mahdolliset maailmat ja niiden kanavointi

2025
Maisterin opinnäytetyö

Verkkojulkaisu

Tiivistelmä

Syvennyn kirjallisessa opinnäytetyössäni tutkimaan tanssijan ja esiintyjäntyöllisiä olevaisuuksia, joilla tarkoitan erityisesti olotiloja ja niistä kumpuavia tapahtumia. Olevaisuus on altis värinöille, resonansseille, affektiivisuudelle – se voi olla jotain hetkessä ilmestyvää ja samaan aikaan järjen käsittämättömissä olevaa, mutta kumpuaa myös menneistä ruumiin tuntemuksista ja tapahtumista. Kysyn kirjallisessa opinnäytetyössäni Miten lähestyä olevaisuutta tanssijan- ja esiintyjäntyön kokemuksellisuudesta – miten ja millaisia maailmoja tuon todeksi? ja reflektoin teemaa maisteriopintojeni sekä aiempien työkokemusteni kautta. Tuon esille kiinnostuksen kohteitani esiintyjäntyölliseen käsityöläisyyteen, kuten liikelaatujen ja -materiaalien tutkimiseen, tunteiden ja intensiteetin kanssa työskentelyyn sekä tekstin- ja äänenkäyttöön, jotka kaikki jatkavat muotoutumistaan kirjoitukseni rinnalla. Tuon pohdintaani esille Maija Hirvasen, Jenni-Elina von Baghin ja useiden muiden esitys- ja tanssitaiteilijoiden sekä tutkija-kirjoittajien ajattelun kautta. Olevaisuus ja ihmisen jälkeinen ruumis -pääluvussa avaan kirjallisen työni teoreettista viitekehystä ja kytkeydyn posthumanismin ja affektiteorian maailmoihin. Avaan pohdintojani työskentelystä ei-inhimillisyyden kanssa filosofian maisteri ja väitöskirjatutkija Henna-Riikka Rumbinin ajattelun kanssaolemisen komposition kautta. Kanssa-ajattelu mahdollistaa huomion viemisen kaikkiin, ajatustyöhön osallistuvien tekijöiden toimijuuksiin sekä edelleen valintoihin tilanteissa, joissa toimijuudet vaikuttavat. Olevaisuuden potentiaaleja -pääluku käsittelee äänenkäytön mahdollisuuksia osana esiintyjäntyötä: Syvennyn affektiteoreettisen ajattelun kautta pohtimaan kysymystä miten tanssia ääntä? Tutkin kirjoituksessani myös liminaalisia tiloja ja paikkoja, jotka muistavat, koreografi Liisa Pentin ja tutkija Emily Orleyn affektiivisen ja muistoihin kytkeytyvän ajattelun kautta. Sensaatiot, mielikuvat ja niiden kokemuksellisuus -pääluku tuo esille ruumiin vaikuttumista eri aistien kautta. Tutkin konkreettisten esimerkkien kautta, millaisia kokemuksia sensaatioista, kanavoinnista ja tekstin kanssa työskentelystä olen havainnoinut ja elänyt niin esiintyjänä kuin katsojana. Referoin tuntemuksiani suhteessa esitys- ja tanssitaiteilijoiden kirjoituksiin sekä Susan Hrachin, Jon Clayn ja Naomi Segalin teksteihin.

ISBN

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi

Emojulkaisu

Lehti

Julkaisusarja

ISSN

DOI