Esitys alkaa julisteesta: ennakkomateriaalin suhde esityksen visuaaliseen suunnitteluun

2025
Maisterin opinnäytetyö

Verkkojulkaisu

Tiivistelmä

Tämä opinnäyte tutkii ennakkomateriaalin suhdetta esityksen visuaaliseen suunnitteluun. Ytimessä on ajatukseni siitä, että esitysgrafiikkalla on teatterintekijöille oletettua suurempi hyötypotentiaali. Uskon että graafinen materiaali on yksi teoksen muodostumista määrittävistä lähtökohdista. Sen tehtävänä on johdattaa kokija tai työryhmä esityksen äärelle, luoda yhteistä käsitystä ja tunnelmaa, tai vihjailla teatterisalissa odottavan maailman rakenteista. Teksti käsittelee sitä, mitä esitysgrafiikka on, kuka sitä tuottaa ja kenelle. Pohdin graafisen materiaalin mahdollisuuksia tukea esityksen kokonaisuutta ja arvioin miten lavastaja voi hyötyä näiden välisestä yhteistyöstä. Lisäksi analysoin ennakkomateriaalin toimintaa kommunikaatiovälineenä sekä työryhmän sisällä että tekijältä kokijalle. Tekstissä kirjoitan omaäänisesti lavastajan näkökulmasta. Pohdinta perustuu pitkälti Måns Hedströmin elämäntyöhön, haastattelumateriaaliin, sekä kokemuksiini pienistä tai keskisuurista tuotannoista. Havainnollistan tekstissä ajatteluani konkreettisien teosesimerkkien ja kuvamateriaalin avulla. Opinnäytteessä on johdannon ja yhteenvedon lisäksi kolme käsittelylukua. Toinen luku kertoo tekstissä käytetyistä termeistä ja niiden merkityksistä, sekä metodista, jota olen käyttänyt luokitellessani materiaalia. Lisäksi asetan tutkimuskysymyksen laajempaan historialliseen kontekstiin ja luon yhteyden aikaan jolloin lavastajat olivat kuvataitelijoita. Kolmannessa luvussa syvennytään esitysgrafiikan, erityisesti ennakkomateriaalin äärelle. Teksti pohtii ennakkomateriaalin lainalaisuuksia ja viestinnällisyyteen liittyviä haasteita. Se avaa keskustelun siitä, voiko markkinointimateriaali määrittää myös työryhmän taiteellista prosessia ja kuinka markkinointitoimiston toteuttama grafiikka eroaa työryhmän sisäisesti tuotetusta materiaalista. Luku asettaa esimerkiksi teoksen, jossa graafisella suunnittelulla oli lavastusta täydentävä rooli. Tämän jälkeen kirjoitan visuaalisesta kokonaissuunnittelusta ja siitä, mitä monessa roolissa työskenteleminen käytännössä vaatii. Neljännessä luvussa käsittelen taiteellisen opinnäytteeni prosessia ja peilaan sitä tekstissä esittelemiini ajatuksiin. Punnitsen laajennetun suunnittelun haasteita ja vapauksia, sekä niihin vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi arvioin, missä asioissa toteuttamani ennakkomateriaali onnistui, mitä tekisin toisinja kuinka materiaali lopulta suhteutui esitykseen.

ISBN

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi

Emojulkaisu

Lehti

Julkaisusarja

ISSN

DOI