”Tuntuu kehnolta opettaa sellaista ainetta, jota ajattelee monen muun opettavan paljon paremmin.” : Luokanopettajien kokemuksia musiikista ja musiikin opettamisesta

Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2025
Tutkielma

Verkkojulkaisu

Tiivistelmä

Tutkielmani tarkastelee luokanopettajien yksilöllisiä musiikkisuhteita, musiikillista identiteettiä sekä musiikin opettamiseen liittyviä kokemuksia tutkimushenkilöiden kertomusten kautta. Tutkimuskysymykseni ovat: Miten luokanopettajien musiikkisuhteet ja musiikilliset identiteetit rakentuvat heidän kertomuksissaan? Millaisina luokanopettajien kokemukset musiikin opettamisesta näyttäytyvät heidän kertomuksissaan? Teoreettisen viitekehyksen tutkielmassani muodostavat musiikkisuhteen ja musiikillisen identiteetin sekä minäpystyvyyden käsitteet. Teorialuvussa avaan musiikkisuhteen käsitettä, musiikillista identiteettiä sekä sen muodostumiseen liittyviä teoreettisia näkemyksiä. Käsittelen teorialuvussa myös minäpystyvyyttä käsitteenä sekä opettajan musiikillista minäpystyvyyttä. Tutkielmani on toteutettu narratiivisella tutkimusotteella. Tutkielman aineisto koostui kahdeksasta luokanopettajan vapaamuotoisesta kirjoitelmasta. Rajasin tutkimuskohteekseni luokanopettajat, joilla on työkokemusta vähintään viisi vuotta ja jotka eivät ole opiskelleet musiikin sivuaineopintoja luokanopettajaopinnoissaan. Aineistossa on kuitenkin mukana yksi musiikin sivuaineopinnot suorittanut luokanopettaja. Analyysitapana käytin narratiivien analyysia ja lähestymistapani oli temaattinen. Luokanopettajien kertomuksissa nousi esiin lapsuuden perheen ja omien koulukokemusten merkitys musiikkisuhteen ja musiikillisen identiteetin rakentumiselle. Musiikki vaikuttaa olevan tärkeä osa opettajien elämää, mutta sen opettamista pidetään epämieluisana, eikä siihen uskalleta ryhtyä. Luokanopettajat pitävät musiikkia vaikeana oppiaineena opettaa sen vaatimien erityistaitojen vuoksi. Kertomuksissa korostui erityisesti soitto- ja laulutaidon merkitys epävarmuuden taustalla. Kirjoitelmissa esiin noussut itseluottamuksen puute vaikuttaa olevan esteenä opettaa musiikkia.

ISBN

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi

Emojulkaisu

Lehti

Julkaisusarja

ISSN

DOI