Sosiaalisen hyvinvoinnin edistäminen peruskoulun musiikinopetuksessa
Pysyvä osoite
Verkkojulkaisu
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastelin sosiaalisen hyvinvoinnin erityispiirteitä peruskoulun
musiikinopetuksessa ja selvitin musiikinopettajan mahdollisuuksia edistää oppilaiden
sosiaalista hyvinvointia koulun musiikintunneilla.
Tutkimuskysymykseni oli: Millaisilla keinoilla musiikinopettaja voi edistää ryhmän sosiaalista hyvinvointia peruskoulun musiikinopetuksessa?
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä perehdyin sosiaalisen hyvinvoinnin määrittelyyn sekä koulun musiikinopetuksen sosiaalisiin piirteisiin: yhteisöllisyyteen, vuorovaikutukseen ja tunteiden säätelyyn.
Tutkimukseni oli orientaatioltaan laadullinen tutkimus, ja toteutin sen systemaattisena
kirjallisuuskatsauksena. Tutustuin laajaan määrään tutkimuksia musiikkikasvatuksen,
terveystieteiden ja sosiaalipsykologian aloilla.
Tutkimustulokseni osoittivat, että musiikinopettajalla on useita erilaisia mahdollisuuksia
edistää oppilaiden sosiaalista hyvinvointia koulun musiikintunneilla. Mahdollisuudet jakautuivat kolmeen osa-alueeseen. Yhteisöllisyys on tärkeä osa sosiaalista hyvinvointia, ja sitä musiikinopettaja voi tukea esimerkiksi yhteismusisoinnillisin keinoin. Sosiaaliseen hyvinvointiin vaikuttaa myös vuorovaikutteinen ympäristö, jonka luomiseen voi käyttää musiikkia katalysaattorina. Myös tunnetaidot liittyvät sosiaalisen hyvinvointiin, ja niitä voi opetella esimerkiksi musiikin kuuntelun yhteydessä tehtävillä harjoituksilla.