Raamit luovat vapautta : tapaustutkimus opetussuunnitelman rakentamisesta bändikoululle

Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2016
Tutkielma
kyronseppagradu210116.pdf
kyronseppagradu210116.pdf - 559.78 KB

Verkkojulkaisu

Tiivistelmä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli luoda taiteen perusopetuksen valtakunnallista opetussuunnitelmaa noudattava, bändikoulutoimintaan soveltuva opetussuunnitelma ja analysoida tätä luomisprosessia. Haasteena tutkimuksessa oli valjastaa bändiopetuksessa käytössä olevat oppimis- ja opetuskäytännöt, esim. vertaisoppiminen ja oppilaiden osallistaminen, virallisen opetussuunnitelmatekstin alaisuuteen. Teoreettinen viitekehys muodostui mm. opetussuunnitelmien teorioista ja sosiokulttuurisen oppimisen teoriasta sekä viimeaikaisesta bändikulttuuriin liittyvästä musiikkikasvatustutkimuksesta. Tutkimukseni on laadullinen, hankesuuntautunut tapaustutkimus. Se sisältää myös piirteitä toimintatutkimuksesta ja seuraa abduktiivisen päättelyn logiikkaa. Koska tutkimusaineisto koostuu lähinnä opetussuunnitelmateksteistä, on käytössä myös sisällönanalyysi. Sisällönanalyysiä kohdistetaan myös valmiiseen opetussuunnitelmatekstiin. Tutkimusprosessin tuloksena syntyi opetussuunnitelma bändikoululle, joka pohjautuu taiteen perusopetuksen yleisen oppimäärän opetussuunnitelman perusteisiin. Erityispiirteenä opetussuunnitelmassa ovat säveltäminen ja improvisointi läpäisyaineina, jotka tässä yhteydessä nähdään prosessi-, ei produktiorientoituneina. Tämä opetussuunnitelma on askel kohti sellaista opetussuunnitelma-ajattelua, joka tähtää oppijan valtautumiseen täysivaltaiseksi musiikilliseksi toimijaksi.

ISBN

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi

Emojulkaisu

Lehti

Julkaisusarja

ISSN

DOI