Vapaa säestys ja musiikkikasvattajan toimijuus : Laadullinen tapaustutkimus kolmen musiikkikasvatuksen opiskelijan toimijuudesta vapaan säestyksen opiskelussa

Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2023-04-16
Tutkielma

Verkkojulkaisu

Tiivistelmä

Tämän tutkimuksen tehtävänä on selvittää vapaan säestyksen opiskelemisen roolia osana eräiden Sibelius-Akatemian musiikkikasvatuksen opiskelijoiden toimijuuden rakentumista ja muovautumista. Tutkimuskysymykseni ovat: 1) Minkälaisia käsityksiä haastateltavilla musiikkikasvatuksen opiskelijoilla on omasta ammatillisesta ja musiikillisesta toimijuudestaan? 2) Millä tavoin vapaa säestys on tukenut tai haastanut heidän ammatillisen tai musiikillisen toimijuutensa rakentumista? Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu toimijuuden käsitteelle. Ensimmäisessä teorialuvussa (2.1) tarkastelen eri tutkijoiden keskustelua toimijuuden luonteesta. Toisessa teorialuvussa (2.2) tarkastelen käsitteenä musiikillista toimijuutta ja sen asemaa osana musiikkikasvatuksen alan keskustelua. Kolmannessa teorialuvussa (2.3) syvennyn ammatilliselle toimijuudelle ja opettajan ammatilliselle toimijuudelle määriteltyihin pääpiirteisiin sekä tarkastelen musiikinopettajien identiteetin muodostumiseen ja toimijuuteen kohdistuvaa tutkimusta. Tutkimuksen tulokset tuovat ilmi, kuinka musiikilliset taidot ja tiedot lomittuvat keskenään. Samoin tuloksissa on nähtävissä, kuinka toimijuuden eri osa-alueet muodostavat yhteisen kokonaisuuden. Opiskelun koettiin tukeneen myös musiikin luovan tuottamisen työkalujen käyttöä ja musiikin hahmotustaitoja. Lisäksi muun muassa tyylinmukaisen ajattelun kerrotaan kehittyneen ja levinneen vapaan säestyksen opiskelun myötä myös muiden instrumenttien soittoon.

ISBN

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi

Emojulkaisu

Lehti

Julkaisusarja

ISSN

DOI