Säveltäminen musiikin perusteiden opiskelun työtapana: oppilaan kokemusmaailma lähtökohtana sävellyspedagogiikalle

Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2015
Tutkielma
erno_aalto_maisterin_tutkielma_20.8.pdf
erno_aalto_maisterin_tutkielma_20.8.pdf - 802.16 KB

Verkkojulkaisu

Tiivistelmä

Tutkielma käsittelee säveltämisen pedagogisia mahdollisuuksia osana musiikin perusteiden oppiainetta. Keskeisenä tavoitteena on ollut selvittää, millaisin edellytyksin sävellystoimintaa voi hyödyntää musiikin perusteiden aihealueiden opetuksessa. Tutkimuksessa kartoitettiin myös mahdollisia kehittämiskohteita oppilaitoskohtaisen sävellyskasvatuksen sekä sävellystoimintaa ohjaavien sävellystehtävien osalta. Työn teoreettinen viitekehys pohjautuu taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman linjauksiin oppimiskäsityksestä, musiikin perusteiden sisällöstä ja säveltämisen työtavoista. Laajennan viitekehystä tarkastelemalla säveltämisprosesseja pragmatistisen tieto- ja kokemuskäsityksen sekä luovan musiikillisen toiminnan näkökulmasta. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jonka kohteena oli syksyllä 2013 toteutunut opetuskokeilu. Opetuskokeilussa musiikin perusteiden tunneilla pääasiallisena työskentelytapana oli säveltäminen yhdessä oppilaiden kanssa kehitettyjen sävellystehtävien pohjalta. Empiirisen osion kohdejoukkona oli kaksi musiikin perusteiden oppilasryhmää. Tutkimusaineisto koostuu opetuskokeilun aikana kirjatuista opettajahavainnoista sekä kokeiluun osallistuneiden oppilaiden ryhmämuotoisesta teemahaastattelusta ja kyselystä. Aineisto analysoitiin narratiivisen sekä sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimuksen keskeiset tulokset liittyvät oppilaiden näkemyksiin sävellystoiminnan käyttöarvosta musiikin perusteiden aihealueiden oppimisen työkaluna. Vaikkakin säveltämisen produktit nähtiin lainautuvan luontevasti musiikinteoreettisten tehtävien materiaaliksi, itse säveltämistä ei yleisesti koettu musiikin rakenteiden opettelun työvälineenä. Sävellystoimintaa ohjaavat sävellystehtävät osaltaan tarjosivat oppilaille keinoja tarkastella musiikinteoreettisia rakenteita luovan toiminnan välityksellä, toisaalta tehtävät koettiin ajoittain luovia prosesseja rajoittavina. Sävellystoiminnan hyödyntäminen musiikin perusteiden opetuksessa on vaativa mutta ensiarvoisen tärkeä pedagoginen työkalu. Mikäli oppilas osallistetaan sävellysprosessien työkalujen, työtapojen sekä päämäärien suunnitteluun, säveltämisen intentiot, prosessit ja tuotokset ovat kytköksissä oppilaan kokemusmaailmaan. Tästä lähtökohdasta säveltäminen voi toimia merkityksellisenä musiikin perusteiden aihealueiden opettelun välineenä.

ISBN

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi

Emojulkaisu

Lehti

Julkaisusarja

ISSN

DOI