Taulutietokone musiikinopetuksen työkaluna : kolmen musiikinopettajan kokemuksia iPadien käytöstä koulun musiikintunneilla

Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2016
Kandidaatin tutkielma
c9d5abf1.pdf
c9d5abf1.pdf - 302.9 KB

Verkkojulkaisu

Tiivistelmä

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla koulujen musiikinopettajat hyödyntävät iPadia ja muita taulutietokoneita musiikinopetuksessa. Tavoitteena oli myös saada selville, minkälaisia näkemyksiä opettajilla on iPadin pedagogisista mahdollisuuksista musiikintunneilla. Tutkimus toteutettiin vuoden 2016 keväällä. Aineisto kerättiin teemahaastattelemalla kolmea musiikinopettajaa, jotka ovat töissä pääkaupunkiseudun kouluissa. Aineisto analysoitiin laadullisin menetelmin. Tutkimuksessa selvisi, että iPad on musiikinopettajalle hyödyllinen työkalu monella tavalla. Erityisesti opettajat kokivat hyväksi asiaksi sen, että iPad laskee oppilaiden kynnystä tuottaa itse musiikkia. iPadilla ei kuitenkaan voi eikä tule korvata kaikkea mahdollista, vaan sitä tulee käyttää harkiten vain niissä asioissa, joissa siitä on etua verrattuna aikaisempiin toimintatapoihin.

ISBN

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi

Emojulkaisu

Lehti

Julkaisusarja

ISSN

DOI