Harmaalle alueelle ja vähän ylikin : tekijänoikeus musiikin aineenopettajan työssä
Aalto-Setälä, Juha (2016)
Aalto-Setälä, Juha
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2016
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050923724
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050923724
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on pohtia musiikin aineenopetuksen ja tekijänoikeuden suhdetta. Tutkimuksessa tarkastelen, miten tekijänoikeusasiat vaikuttavat musiikinopettajan työhön. Erityishuomiossa ovat käytännön opetuksessa ilmenevät asiat, joissa tekijänoikeuslaki vaikuttaa opetuksen sisältöön tai toimintaan. Samalla käsittelen, millainen tämä vaikutus opetukseen on. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus ja sen pääaineistona on kolmen musiikin aineenopettajan haastattelut. Viitekehyksenä tutkimukselle toimii Suomen tekijänoikeuslaki. Tärkein tutkimuskysymykseni on: millä tavoin musiikin aineenopettajat kokevat tekijänoikeuksien vaikuttavan musiikinopettajan työhön ja musiikintunteihin.
Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkastellaan Suomen tekijänoikeuslakia ja erityisesti sen osia, jotka vaikuttavat musiikin aineenopetukseen. Tekijänoikeuslaissa on erikseen mainittu kohtia, jotka ottavat huomioon opetuksen tarpeet. Musiikin aineenopetuksessa ja koulun arjessa on useita tilanteita, joilla on tekijänoikeudellinen ulottuvuus. Tällaista toimintaa on muun muassa musiikin kuuntelu ja soittaminen musiikintunneilla, kopiointi ja musiikkiesitysten tekeminen.
Haastateltavat aineenopettajat pitivät tekijänoikeuksia tärkeänä asiana. He kokivat, että tekijänoikeus vaikuttaa heidän työhönsä ja musiikintunteihinsa lähinnä taustalla olevana periaatteellisena konseptina. Se ei niinkään ole asia, joka olisi aktiivisesti läsnä opetuksessa, mutta sillä on kuitenkin vaikutus luokassa tapahtuvaan musiikinopetukseen. Opettajat kuitenkin kokivat, että jotkin opetuksen osa-alueet ovat tekijänoikeuden kannalta epäselviä. Kaikki haastateltavat kertoivat käyttävänsä opetuksessa internetin musiikin suoratoistopalveluja sekä videopalveluja. Tämän alueen opettajat erityisesti kokivat tekijänoikeudellisilta kysymyksiltään haastavaksi ja epäselväksi. Nuottimateriaalin valokopiointi oli myös osa-alue, jonka suurin osa haastateltavista koki tekijänoikeuksien toteutumisen kannalta ongelmalliseksi. Kaikki haastateltavat aineenopettajat toivoivat selkeää päivitettyä ohjeistusta siitä, miten opettajan tulisi toimia tekijänoikeudellisesti haastavissa tilanteissa.
Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkastellaan Suomen tekijänoikeuslakia ja erityisesti sen osia, jotka vaikuttavat musiikin aineenopetukseen. Tekijänoikeuslaissa on erikseen mainittu kohtia, jotka ottavat huomioon opetuksen tarpeet. Musiikin aineenopetuksessa ja koulun arjessa on useita tilanteita, joilla on tekijänoikeudellinen ulottuvuus. Tällaista toimintaa on muun muassa musiikin kuuntelu ja soittaminen musiikintunneilla, kopiointi ja musiikkiesitysten tekeminen.
Haastateltavat aineenopettajat pitivät tekijänoikeuksia tärkeänä asiana. He kokivat, että tekijänoikeus vaikuttaa heidän työhönsä ja musiikintunteihinsa lähinnä taustalla olevana periaatteellisena konseptina. Se ei niinkään ole asia, joka olisi aktiivisesti läsnä opetuksessa, mutta sillä on kuitenkin vaikutus luokassa tapahtuvaan musiikinopetukseen. Opettajat kuitenkin kokivat, että jotkin opetuksen osa-alueet ovat tekijänoikeuden kannalta epäselviä. Kaikki haastateltavat kertoivat käyttävänsä opetuksessa internetin musiikin suoratoistopalveluja sekä videopalveluja. Tämän alueen opettajat erityisesti kokivat tekijänoikeudellisilta kysymyksiltään haastavaksi ja epäselväksi. Nuottimateriaalin valokopiointi oli myös osa-alue, jonka suurin osa haastateltavista koki tekijänoikeuksien toteutumisen kannalta ongelmalliseksi. Kaikki haastateltavat aineenopettajat toivoivat selkeää päivitettyä ohjeistusta siitä, miten opettajan tulisi toimia tekijänoikeudellisesti haastavissa tilanteissa.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1536]