Jean Sibelius's En saga and its two versions : genesis, reception, edition, and form
Wicklund, Tuija (2014)
Wicklund, Tuija
Taideyliopisto Sibelius-Akatemia
2014
0788-3757
978-952-5959-59-8
Väitöskirja
sävellys ja musiikinteoria
Studia musica 57
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5959-59-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5959-59-8
Tiivistelmä
The present study examines the two versions of Jean Sibelius's tone poem En saga, Op. 9. It is divided into three parts. The first part sheds light on the genesis and revision of the work as well as on the reception of both versions. The programmatic interpretations of critics and scholars are also discussed, as are Sibelius's own sporadic remarks. The second part examines the critical editing of music. To begin, a short view is cast on the history of the text-critical approach in editing music. After that, special emphasis is placed on the complete critical edition Jean Sibelius Works (JSW): its principles and practices. The study then examines both versions of En saga from the perspective of critical editing. The surviving sources for both versions are introduced, as are the editorial questions that arose during the editing process. The questions and their solutions are discussed, and the versions compared. The third part is form-analytical. First, it discusses Sibelius's studies in music theory and his musical influences before composing En saga; second, it provides the theoretical background for the form-analytical approach that is applied in this study. The analysis focuses on the sonata form (through thematic events and harmonic aspects), which manifests on two levels: as a sonata form covering the entire work and as the four-movement sonata cycle appearing in the work's sections. The study examines such a two-dimensional sonata form in the two versions of En saga and traces the effects of the revision on the formal design. Wicklundin väitöskirja tarkastelee Jean Sibeliuksen sävelrunon En saga op. 9 kahta versiota kolmesta eri näkökulmasta. Ensimmäinen osa valottaa teoksen syntyhistoriaa ja revisiota sekä molempien versioiden varhaista reseptiota. Lisäksi kriitikkojen ja tutkijoiden ohjelmallisia tulkintoja on käsitelty kuten myös Sibeliuksen omia hajanaisia mainintoja aiheesta. Toinen osa esittelee musiikin kriittistä editointia. Aluksi on lyhyt katsaus tekstikriittisen lähestymistavan historiaan, minkä jälkeen pureudutaan kriittisen kokonaisedition Jean Sibelius Worksin periaatteisiin ja käytäntöihin. En sagan versioihin perehdytään kriittisen editoinnin näkökulmasta. Teoksen säilyneet lähteet esitellään samoin kuin toimitustyön aikana nousseet kysymykset, joiden ratkaisuihin perehdytään molempien versioiden näkökulmasta. Kirjan kolmas osa on analyyttinen. Johdantona se käsittelee ensin Sibeliuksen musiikkiopintoja ja musiikillisia vaikutteita ennen En sagan säveltämistä ja esittelee sitten tutkimuksen muotoanalyyttisen näkökulman. Analyysi keskittyy sonaattimuotoon temaattisten ja harmonian tapahtumien kautta. Sonaattimuoto ilmenee teoksessa kahdella tasolla: koko teoksen kattavana sonaattimuotona sekä sen jaksojen aikana esiintyvinä neliosaisen sonaatin osina. Väitöskirja tarkastelee kaksitasoisen sonaattimuodon ilmenemistä En sagan versioissa ja sitä miten revisio vaikutti teoksen muotoon.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1554]