Johann Sebastian Bachin urkuteoksen Klavierübung III rekisteröinti
Porthan, Olli (2015)
Porthan, Olli
[O. Porthan]
2015
978-952-5959-91-8
Tohtoritutkinto. Taiteilijakoulutus
DocMus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5959-91-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5959-91-8
Kuvaus
Taiteilijakoulutuksen tohtorintutkintoon liittyvä kirjallinen työ.
Tiivistelmä
Pyrkimyksenäni kirjallisessa työssä on tuoda esiin, millä perusteilla urkuri valitsee rekisteröinnit. Työ on kuvaus siitä prosessista ja niistä tekijöistä, joiden perusteella tein rekisteröinnit Johann Sebastian Bachin urkuteokseen Klavierübung III. Sovelsin esittämisen historiasta, Bachin ajan soittimista ja esittämiskäytännöistä saatuja tietoja sekä omia kokemuksiani historiallisista uruista rekisteröintien tekemiseksi kokonaislevytystä varten Kotkan kirkon uruille. Tulos on kuultavissa levytyksessä. Kuvaus koskee yksittäistapausta, mutta rekisteröinteihin johtanut prosessi on uusissakin tilanteissa kohdallani samankaltainen riippumatta yllä mainituista tekijöistä.
Työssä keskeisiksi pohdinnan kohteiksi nousivat rekisteröintien tyylinmukaisuuden ja omakohtaisten ratkaisujen välinen suhde. Pohdittavia seikkoja olivat muun muassa rekisteröinnin selkeys, kaksinnuksien määrä rekisteröinneissä, pleno-rekisteröinnit eri urkutyypeissä, teosten affekti-ilmaisun tukeminen rekisteröinnin keinoin, jäljittely ja symboliikka.
Rekisteröinti on sidottua aikaan, soittimeen, tulkinnan funktioon (tässä tapauksessa levytykseen) sekä tulkitsijan persoonalliseen kokemukseen ja taiteellisen näkemykseen. Pyrkimyksenä oli, että tehdyt rekisteröinnit olisivat persoonallisia, mutta yhtä aikaa historiallisessa näkökannassa mahdollisia, eivät kuitenkaan ainoita oikeita.
Työssä keskeisiksi pohdinnan kohteiksi nousivat rekisteröintien tyylinmukaisuuden ja omakohtaisten ratkaisujen välinen suhde. Pohdittavia seikkoja olivat muun muassa rekisteröinnin selkeys, kaksinnuksien määrä rekisteröinneissä, pleno-rekisteröinnit eri urkutyypeissä, teosten affekti-ilmaisun tukeminen rekisteröinnin keinoin, jäljittely ja symboliikka.
Rekisteröinti on sidottua aikaan, soittimeen, tulkinnan funktioon (tässä tapauksessa levytykseen) sekä tulkitsijan persoonalliseen kokemukseen ja taiteellisen näkemykseen. Pyrkimyksenä oli, että tehdyt rekisteröinnit olisivat persoonallisia, mutta yhtä aikaa historiallisessa näkökannassa mahdollisia, eivät kuitenkaan ainoita oikeita.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1482]