Käsikirja uruista säveltäjille
Kujala, Susanne (2013)
Kujala, Susanne
Sibelius-Akatemia
2013
Tohtoritutkinto. Taiteilijakoulutus
DocMus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050923769
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050923769
Kuvaus
Taiteilijakoulutuksen tohtorintutkintoon liittyvä kirjallinen työ.
Tiivistelmä
Kirjallisen työni tarkoituksena on olla helppokäyttöinen, tiivis ja informatiivinen käsikirja säveltäjille urkujen ominaisuuksista. Kirjallisuutta uruista on valtavasti, mutta säveltäjän näkökulman huomioivaa kirjallista materiaalia valitettavan vähän.
Esittelen kirjallisessa työssäni säveltäjille urkujen rakenteellisia ja soinnillisia ominaisuuksia sekä ajatuksiani ja kokemuksiani urkumusiikin nuotintamisesta. Olen jakanut kirjallisen työni kolmeen pääosioon. Ensimmäinen niistä käsittelee urkujen rakennetta ja toimintaperiaatetta. Toisessa pääosiossa esittelen urkujen soinnillisia ominaisuuksia, joista sointivärit ja dynamiikka ovat tarkastelun ensisijaisina kohteina. Kolmannessa pääosiossa keskityn urkumusiikin notaatioon liittyviin kysymyksiin, jotka ovat nousseet esiin yhteistyössäni säveltäjien kanssa. Urkumusiikkia nuotinnettaessa on tehtävä monia päätöksiä viivastojen käytön, rekisteröintiohjeiden ja teoksessa käytössä olevan äänialan suhteen.
Rajaan uruista löytyvää suurta tietomäärää säveltäjille olennaisiin aspekteihin ensisijaisesti niiden kokemuksieni perusteella, joita olen kerännyt esiintyvänä urkurina yhteistyöprosesseista säveltäjien kanssa. Säveltäjille on erityisen tärkeää tietää esimerkiksi koskettimistojen ja äänikertojen äänialat, urkujen soittokoneiston ja äänikertojen hallintalaitteiston vaikutus äänenmuodostukseen, äänikertojen dynaamiset piirteet sekä dynamiikan toteutusmahdollisuudet. Kirjallisessa työssäni esittelemäni esimerkkiurut sijaitsevat kaikki Suomessa, joskin niiden esikuvina voi olla ulkomaalaisiakin soittimia tai urkutyylejä.
Urkujen moninaisuus voi olla hämmentävää, mutta se on myös valtava rikkaus. Toivon kirjallisen työni inspiroivan säveltäjiä ja helpottavan heidän sävellysprosessiaan.
Esittelen kirjallisessa työssäni säveltäjille urkujen rakenteellisia ja soinnillisia ominaisuuksia sekä ajatuksiani ja kokemuksiani urkumusiikin nuotintamisesta. Olen jakanut kirjallisen työni kolmeen pääosioon. Ensimmäinen niistä käsittelee urkujen rakennetta ja toimintaperiaatetta. Toisessa pääosiossa esittelen urkujen soinnillisia ominaisuuksia, joista sointivärit ja dynamiikka ovat tarkastelun ensisijaisina kohteina. Kolmannessa pääosiossa keskityn urkumusiikin notaatioon liittyviin kysymyksiin, jotka ovat nousseet esiin yhteistyössäni säveltäjien kanssa. Urkumusiikkia nuotinnettaessa on tehtävä monia päätöksiä viivastojen käytön, rekisteröintiohjeiden ja teoksessa käytössä olevan äänialan suhteen.
Rajaan uruista löytyvää suurta tietomäärää säveltäjille olennaisiin aspekteihin ensisijaisesti niiden kokemuksieni perusteella, joita olen kerännyt esiintyvänä urkurina yhteistyöprosesseista säveltäjien kanssa. Säveltäjille on erityisen tärkeää tietää esimerkiksi koskettimistojen ja äänikertojen äänialat, urkujen soittokoneiston ja äänikertojen hallintalaitteiston vaikutus äänenmuodostukseen, äänikertojen dynaamiset piirteet sekä dynamiikan toteutusmahdollisuudet. Kirjallisessa työssäni esittelemäni esimerkkiurut sijaitsevat kaikki Suomessa, joskin niiden esikuvina voi olla ulkomaalaisiakin soittimia tai urkutyylejä.
Urkujen moninaisuus voi olla hämmentävää, mutta se on myös valtava rikkaus. Toivon kirjallisen työni inspiroivan säveltäjiä ja helpottavan heidän sävellysprosessiaan.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1536]