Mikä minusta tulee isona : tapaustutkimus kolmen musiikkikasvatuksen opiskelijan ammatti-identiteetistä
Blom, Heta (2015)
Blom, Heta
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2015
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050923756
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050923756
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Taideyliopiston Sibelius-Akatemian musiikkikasvatuksen aineryhmän opiskelijoiden ammatti-identiteettiä ja sen muotoutumista musiikkikasvatuksen opintojen kontekstissa. Tutkin opiskelijoiden ajatuksia heidän ammatti-identiteetistään sekä sitä, millainen yhteys musiikkikasvatuksen opiskelulla on opiskelijoiden ammatti-identiteetin sekä erityisesti muusikko- ja opettajaidentiteettien muotoutumiseen.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin identiteetin käsitettä, opettajuutta, muusikkoutta, ammatti-identiteettiä niin yleisenä ilmiönä kuin musiikkikasvattajankin näkökulmasta sekä musiikkikasvatuksen opiskelua Sibelius-Akatemiassa koulutuksen tavoitteineen ja sisältöineen. Kyseessä oli kvalitatiivinen tapaustutkimus, jonka tapauksia olivat kolme musiikkikasvatuksen maisterivaiheen opiskelijaa Sibelius-Akatemiasta.
Tutkimusaineistoni koostui kolmen musiikkikasvatuksen opiskelijan litteroiduista yksilöhaastatteluista. Aineisto kerättiin kesällä 2014 teemahaastattelun avulla. Analyysimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysia.
Musiikkikasvatuksen opiskelijoista jokainen koki olevansa sekä opettaja että muusikko, mutta painotuksissa ilmeni eroja. Tutkimustulokset osoittivat, että musiikkikasvatuksen opiskelu koetaan mielekkääksi, monipuoliseksi ja hyödylliseksi sekä muusikkoidentiteettiä ja opettajaidentiteettiä edistäväksi toiminnaksi. Esimerkiksi ainedidaktiikat ja instrumenttipedagogiikat koettiin opettajaidentiteettiä edistäviksi opinnoiksi ja muun muassa instrumentti- ja lauluopinnot, rytmisektiosoittimien perusopinnot sekä laulaja ja säestäjä näyttämöllä -erikoistumisopinnot muusikkoidentiteettiä edistäviksi opintojaksoiksi. Musiikkikasvatuksen opiskelijan ammatti-identiteettiä kokonaisvaltaisesti rakentavina opintoina nähtiin afroamerikkalaisen musiikin kurssi, bändipedagogiikka sekä lastenmusiikkikurssi.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin identiteetin käsitettä, opettajuutta, muusikkoutta, ammatti-identiteettiä niin yleisenä ilmiönä kuin musiikkikasvattajankin näkökulmasta sekä musiikkikasvatuksen opiskelua Sibelius-Akatemiassa koulutuksen tavoitteineen ja sisältöineen. Kyseessä oli kvalitatiivinen tapaustutkimus, jonka tapauksia olivat kolme musiikkikasvatuksen maisterivaiheen opiskelijaa Sibelius-Akatemiasta.
Tutkimusaineistoni koostui kolmen musiikkikasvatuksen opiskelijan litteroiduista yksilöhaastatteluista. Aineisto kerättiin kesällä 2014 teemahaastattelun avulla. Analyysimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysia.
Musiikkikasvatuksen opiskelijoista jokainen koki olevansa sekä opettaja että muusikko, mutta painotuksissa ilmeni eroja. Tutkimustulokset osoittivat, että musiikkikasvatuksen opiskelu koetaan mielekkääksi, monipuoliseksi ja hyödylliseksi sekä muusikkoidentiteettiä ja opettajaidentiteettiä edistäväksi toiminnaksi. Esimerkiksi ainedidaktiikat ja instrumenttipedagogiikat koettiin opettajaidentiteettiä edistäviksi opinnoiksi ja muun muassa instrumentti- ja lauluopinnot, rytmisektiosoittimien perusopinnot sekä laulaja ja säestäjä näyttämöllä -erikoistumisopinnot muusikkoidentiteettiä edistäviksi opintojaksoiksi. Musiikkikasvatuksen opiskelijan ammatti-identiteettiä kokonaisvaltaisesti rakentavina opintoina nähtiin afroamerikkalaisen musiikin kurssi, bändipedagogiikka sekä lastenmusiikkikurssi.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1536]