Musikens roll och funktion i skriftskolan : hur ser de anställda i Borgå stifts södra prosterier på musikens roll i konfirmandarbetet?
Liljeström, Olli (2016)
Liljeström, Olli
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2016
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050923814
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050923814
Tiivistelmä
Musiken har, till stor del på grund av Martin Luthers välvilliga inställning till musik, alltid haft en stark position inom den evangelisk-lutherska kyrkan och har det fortfarande: Kyrkans olika musikevenemang når årligen över en miljon finländare. Skriftskolan, som är en del av kyrkans dopundervisning, är viktig även i det avseendet att de unga ofta formar sin uppfattning om kyrkan och församlingsverksamheten baserat på deras upplevelse av konfirmandtiden. Musiken är aktivt närvarande i verksamheten också i skriftskolan. Den här undersökningens syfte är att utreda, hur väl musikverksamheten inom konfirmandarbetet överensstämmer med riktlinjerna som ges i Livet - tron - bönen. Plan för konfirmandarbete 2001.
Undersökningen utfördes som en surveystudie, i vilken en enkät elektronisk sändes till alla de anställda som jobbar inom konfirmandarbetet i de södra Prosterierna i Borgå stift. Enkäten innehöll öppna frågor och flervalsfrågor, samt påståenden vars avsikt var att mäta resondenternas åsikter och värderingar. I undersökningen deltog 30 anställda ur 18 församlingar. Bland respondenterna fanns präster, kantorer, ungdomsarbetsledare och en diakoniarbetare.
Enligt respondenterna är musiken aktivt med i konfirmanderbetet, och en av musikens viktigaste uppgifter upplevs vara att skapa gemenskap. Musiken används i undervisningen också av de andra än kantorerna. Sätten att använda musik är mestadels allsång eller musiklyssnande, men även spelande förekommer. Sånglekar och rörelsesånger är däremot i klar minoritet. Respondenternas syn på musikens uppgift i konfirmandarbetet korrelerar till en viss del med planen för konfirmandarbetet. Det är dock lite oklart för respondenterna vad det i planen för konfirmandarbetet står om musiken. Det verkar som att en kontinuerlig fortbildning skulle vara nyttig för de anställda, inte endast vad musiken i konfirmandarbetet beträffar, utan också kurser i de pedagogiska aspekterna av konfirmandarbetet.
Förslag på fortsatt forskning är exempelvis att utreda hur sådana som upplever sig totalt omusikaliska, såväl anställda som konfirmander, trivs i en så musikbetonad miljö som skriftskolan är? Kunde bättre musikpedagogiska färdigheter hos exempelvis kantorerna bidra till att sådana unga bättre skulle trivas? Församlingar är ofta ställen, där man får sjunga och spela tillsammans utan att behöva fästa sig vid konstnärliga krav eller lagbundenheter. De flesta församlingar brukar ordna ungdomskvällar en gång i veckan. Ungdomar får komma till dessa och bara vara; spela spel eller instrument, teckna eller umgås. Är det möjligt att i andra sammanhang uppnå en liknande kravlös tillvaro som den, som råder på församlingars ungdomskvällar, och applicera den i skolvärlden?
Undersökningen utfördes som en surveystudie, i vilken en enkät elektronisk sändes till alla de anställda som jobbar inom konfirmandarbetet i de södra Prosterierna i Borgå stift. Enkäten innehöll öppna frågor och flervalsfrågor, samt påståenden vars avsikt var att mäta resondenternas åsikter och värderingar. I undersökningen deltog 30 anställda ur 18 församlingar. Bland respondenterna fanns präster, kantorer, ungdomsarbetsledare och en diakoniarbetare.
Enligt respondenterna är musiken aktivt med i konfirmanderbetet, och en av musikens viktigaste uppgifter upplevs vara att skapa gemenskap. Musiken används i undervisningen också av de andra än kantorerna. Sätten att använda musik är mestadels allsång eller musiklyssnande, men även spelande förekommer. Sånglekar och rörelsesånger är däremot i klar minoritet. Respondenternas syn på musikens uppgift i konfirmandarbetet korrelerar till en viss del med planen för konfirmandarbetet. Det är dock lite oklart för respondenterna vad det i planen för konfirmandarbetet står om musiken. Det verkar som att en kontinuerlig fortbildning skulle vara nyttig för de anställda, inte endast vad musiken i konfirmandarbetet beträffar, utan också kurser i de pedagogiska aspekterna av konfirmandarbetet.
Förslag på fortsatt forskning är exempelvis att utreda hur sådana som upplever sig totalt omusikaliska, såväl anställda som konfirmander, trivs i en så musikbetonad miljö som skriftskolan är? Kunde bättre musikpedagogiska färdigheter hos exempelvis kantorerna bidra till att sådana unga bättre skulle trivas? Församlingar är ofta ställen, där man får sjunga och spela tillsammans utan att behöva fästa sig vid konstnärliga krav eller lagbundenheter. De flesta församlingar brukar ordna ungdomskvällar en gång i veckan. Ungdomar får komma till dessa och bara vara; spela spel eller instrument, teckna eller umgås. Är det möjligt att i andra sammanhang uppnå en liknande kravlös tillvaro som den, som råder på församlingars ungdomskvällar, och applicera den i skolvärlden?
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1496]