Percussion Is Revolution : John Cagen lyömäsoitinyhtyemusiikki vuoteen 1943 saakka
Lehtinen, Harri (2016)
Lehtinen, Harri
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2016
1237-4229
978-952-329-034-1
Tohtoritutkinto. Taiteilijakoulutus
DocMus
EST-julkaisusarja 26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-329-034-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-329-034-1
Kuvaus
Taiteilijakoulutuksen tohtorintutkintoon liittyvä tutkielma.
Tiivistelmä
Harri Lehtinen
Percussion Is Revolution! – John Cagen lyömäsoitinyhtyemusiikki vuoteen 1943 saakka
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, Taiteellisen tohtorintutkinnon tutkielma, 2016 94 sivua, 3 sivua liitteitä
John Cage (1912–1992) sävelsi vuosien 1935 ja 1943 välisenä aikana muiden sävellystensä ohella yhteensä 17 teosta, joissa lyömäsoittimet ovat keskeisessä asemassa. Näistä seitsemän teosta on sävelletty lyömäsoitinyhtyeelle, viisi lyömäsoitinyhtyeelle, jossa mukana käytetään elektroniikkaa, kolme teosta yhtyeelle, jossa lyömäsoitinten lisäksi on mukana piano, sekä kaksi sävellystä laululle ja lyömäsoittimille. Nämä Cagen sävellykset kuuluvat lyömäsoitinyhtyeitten ja lyömäsoitinkamarimusiikin keskeiseen repertuaariin. Niitä esitetään runsaasti ympäri maailmaa, ja niistä on tehty useita erinomaisia levytyksiä.
Keskityn tutkielmassani nimenomaan Cagen lyömäsoitinyhtyeelle säveltämiin teoksiin, vaikka esittelenkin kaikki edellä mainitut 17 teosta. Työni käsittelytapa liittyy paljolti lyömäsoitinyhtyeteosten instrumentaatioihin, esittämiseen ja esittämiskäytäntöihin. Lyhyet katsaukset varhaiseen amerikkalaiseen lyömäsoitinyhtye- musiikkiin ennen vuotta 1935 ja katsaus Cagen omaan elämään vuoteen 1943 saakka luovat taustaa ja palvelevat Cagen musiikin ymmärtämistä ja sitä kautta toivoakseni edesauttavat sen esittämistä.
Tutkielmani keskeinen tavoite ja merkitys on sekä esitellä että avata Cagen varhaista lyömäsoitinyhtyemusiikkia siten, että siihen tarttuminen, sen ymmärtäminen ja sitä kautta tämän upean musiikin esittäminen helpottuisi. Pyrin tässä työssäni mahdollisimman konkreettisesti purkamaan yli kahden vuosikymmenen aikana kertyneitä kokemuksiani Cagen musiikista ja käytännön ongelmista, joita käsiteltävissä teoksissa esiintyy. Tutkielmaani voikin ajatella eräänlaisena käsikirjana Cagen lyömäsoitinyhtyemusiikista kiinnostuneille lyömäsoittajille, säveltäjille tai modernista musiikista ylipäätään kiinnostuneille.
Eräs työni merkittävä päämäärä on myös selkeyttää kuvaa Cagesta lyömäsoitinmusiikin ja lyömäsoittimille säveltämisen pioneerina. Tämä kuva tuntuu toisinaan jäävän varjoon, koska julkisuuden kautta levitetty mielikuva sieniä keräävästä ja puiden oksia konsertissa katkovasta vanhasta herrasta on useimmille hyvin voimakas. On hyvä muistaa, että Cagen varhaisella musiikilla on ollut hyvin tärkeä merkitys paitsi lyömäsoitinmusiikin myös muun modernin musiikin ja monen muun taiteenalan kehittymisen kannalta.
Hakusanat: lyömäsoittimet, lyömäsoitinmusiikki, lyömäsoitinyhtye, John Cage, moderni musiikki
Percussion Is Revolution! – John Cagen lyömäsoitinyhtyemusiikki vuoteen 1943 saakka
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, Taiteellisen tohtorintutkinnon tutkielma, 2016 94 sivua, 3 sivua liitteitä
John Cage (1912–1992) sävelsi vuosien 1935 ja 1943 välisenä aikana muiden sävellystensä ohella yhteensä 17 teosta, joissa lyömäsoittimet ovat keskeisessä asemassa. Näistä seitsemän teosta on sävelletty lyömäsoitinyhtyeelle, viisi lyömäsoitinyhtyeelle, jossa mukana käytetään elektroniikkaa, kolme teosta yhtyeelle, jossa lyömäsoitinten lisäksi on mukana piano, sekä kaksi sävellystä laululle ja lyömäsoittimille. Nämä Cagen sävellykset kuuluvat lyömäsoitinyhtyeitten ja lyömäsoitinkamarimusiikin keskeiseen repertuaariin. Niitä esitetään runsaasti ympäri maailmaa, ja niistä on tehty useita erinomaisia levytyksiä.
Keskityn tutkielmassani nimenomaan Cagen lyömäsoitinyhtyeelle säveltämiin teoksiin, vaikka esittelenkin kaikki edellä mainitut 17 teosta. Työni käsittelytapa liittyy paljolti lyömäsoitinyhtyeteosten instrumentaatioihin, esittämiseen ja esittämiskäytäntöihin. Lyhyet katsaukset varhaiseen amerikkalaiseen lyömäsoitinyhtye- musiikkiin ennen vuotta 1935 ja katsaus Cagen omaan elämään vuoteen 1943 saakka luovat taustaa ja palvelevat Cagen musiikin ymmärtämistä ja sitä kautta toivoakseni edesauttavat sen esittämistä.
Tutkielmani keskeinen tavoite ja merkitys on sekä esitellä että avata Cagen varhaista lyömäsoitinyhtyemusiikkia siten, että siihen tarttuminen, sen ymmärtäminen ja sitä kautta tämän upean musiikin esittäminen helpottuisi. Pyrin tässä työssäni mahdollisimman konkreettisesti purkamaan yli kahden vuosikymmenen aikana kertyneitä kokemuksiani Cagen musiikista ja käytännön ongelmista, joita käsiteltävissä teoksissa esiintyy. Tutkielmaani voikin ajatella eräänlaisena käsikirjana Cagen lyömäsoitinyhtyemusiikista kiinnostuneille lyömäsoittajille, säveltäjille tai modernista musiikista ylipäätään kiinnostuneille.
Eräs työni merkittävä päämäärä on myös selkeyttää kuvaa Cagesta lyömäsoitinmusiikin ja lyömäsoittimille säveltämisen pioneerina. Tämä kuva tuntuu toisinaan jäävän varjoon, koska julkisuuden kautta levitetty mielikuva sieniä keräävästä ja puiden oksia konsertissa katkovasta vanhasta herrasta on useimmille hyvin voimakas. On hyvä muistaa, että Cagen varhaisella musiikilla on ollut hyvin tärkeä merkitys paitsi lyömäsoitinmusiikin myös muun modernin musiikin ja monen muun taiteenalan kehittymisen kannalta.
Hakusanat: lyömäsoittimet, lyömäsoitinmusiikki, lyömäsoitinyhtye, John Cage, moderni musiikki
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1536]