Perfect Balance eli miten bändi pysyy pystyssä
Mansnerus, Hanna (2007)
Mansnerus, Hanna
Sibelius-Akatemia
2007
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20072013
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20072013
Tiivistelmä
Tämä tutkimus kuvaa rockbändiä kulttuurisena ja kasvatuksellisena käytäntönä. Bändin käytännöt nähdään tutkimuksessa Paul Willisin (2000) tavoin symbolisena työnä, joka muokkaa symbolisten materiaalien ja niistä nousevien merkitysten lisäksi identiteettejä ja kulttuuristen ryhmien sosiaalista tasapainoa. Tutkimus tarkastelee, miten bändin symbolinen työ muokkaa aloittelevan paikallisen bändin sisäisiä suhteita ja työnjakoa. Työ ottaa kantaa musiikkikasvatuksen parissa käytyyn keskusteluun bänditoiminnan demokraattisuudesta. Tutkimuksen tiedonintressi on kasvatuksellinen ja kriittinen; rockbändin käytäntöjä kuvaamalla pyritään selvittämään demokraattisen bändiopetuksen mahdollisuutta ja haasteita sekä oppilaiden musiikillisen valtauttamisen edellytyksiä.
Työ tarkastelee etnografisen tutkimusaineiston avulla, kuinka bändikulttuuri ilmenee aloittelevassa, tutkijan osin ohjaamassa rockbändissä. Bändikulttuuri nähdään kulttuurisena rakennelmana, joka ammentaa itseensä mediasta, populaarikulttuurista ja paikallisista rockbändeistä, joissa bändikulttuuria uudistetaan ja uusinnetaan. Tutkimus lähtee oletuksesta, jonka mukaan bändikulttuuri on läsnä myös bändiopetuksen käytännöissä. Tutkimusaineisto kerättiin helsinkiläisellä yläasteella järjestetyssä bändiprojektissa lukuvuoden 2005-2006 aikana. Tutkija osallistui toimintaan myös opettajana. Tutkijan ja bändin yhteinen tavoite oli kehittää bändin yhteistyötä ja saada bändi toimimaan itsenäisesti ilman ohjausta. Tutkimus liikkuu näin etnografian ja toimintatutkimuksen rajapinnalla.
Tutkimukseen osallistuneen bändin keskeiset sisäistä tasapainoa ja työnjakoa muokanneet symboliset käytännöt olivat yhteydessä bändin musiikillisen genren muotoiluun ja omien biisien säveltämiseen. Myös rockideologialle ominaisia spontaaniuden, solidaarisuuden ja demokraattisuuden ideaaleja sekä romanttista taiteilijamyyttiä käytettiin työkulttuurin muovaamiseen tavoilla, jotka johtivat yhden bändiläisen nousemiseen bändin johtohahmoksi. Bändin kulttuurisen ymmärryksen todettiin ilmenevän paitsi sanallisissa symbolisissa käytännöissä myös sanattomissa ja usein tiedostamattomissa käytännöissä. Kulttuuristen prosessien hienovaraisuus näyttäytyi tutkimuksessa haasteena demokraattisten bändiopetuskäytäntöjen luomiselle.
Työ tarkastelee etnografisen tutkimusaineiston avulla, kuinka bändikulttuuri ilmenee aloittelevassa, tutkijan osin ohjaamassa rockbändissä. Bändikulttuuri nähdään kulttuurisena rakennelmana, joka ammentaa itseensä mediasta, populaarikulttuurista ja paikallisista rockbändeistä, joissa bändikulttuuria uudistetaan ja uusinnetaan. Tutkimus lähtee oletuksesta, jonka mukaan bändikulttuuri on läsnä myös bändiopetuksen käytännöissä. Tutkimusaineisto kerättiin helsinkiläisellä yläasteella järjestetyssä bändiprojektissa lukuvuoden 2005-2006 aikana. Tutkija osallistui toimintaan myös opettajana. Tutkijan ja bändin yhteinen tavoite oli kehittää bändin yhteistyötä ja saada bändi toimimaan itsenäisesti ilman ohjausta. Tutkimus liikkuu näin etnografian ja toimintatutkimuksen rajapinnalla.
Tutkimukseen osallistuneen bändin keskeiset sisäistä tasapainoa ja työnjakoa muokanneet symboliset käytännöt olivat yhteydessä bändin musiikillisen genren muotoiluun ja omien biisien säveltämiseen. Myös rockideologialle ominaisia spontaaniuden, solidaarisuuden ja demokraattisuuden ideaaleja sekä romanttista taiteilijamyyttiä käytettiin työkulttuurin muovaamiseen tavoilla, jotka johtivat yhden bändiläisen nousemiseen bändin johtohahmoksi. Bändin kulttuurisen ymmärryksen todettiin ilmenevän paitsi sanallisissa symbolisissa käytännöissä myös sanattomissa ja usein tiedostamattomissa käytännöissä. Kulttuuristen prosessien hienovaraisuus näyttäytyi tutkimuksessa haasteena demokraattisten bändiopetuskäytäntöjen luomiselle.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1536]