Standardi, swing ja säestys : Bill Evansin pianotekstuurin analyysi kappaleessa Dream Dancing
Järvinen, Saku (2014)
Järvinen, Saku
[S. Järvinen]
2014
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050923753
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050923753
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin pianisti Bill Evansin ja laulaja Tony Bennettin esittämää kappaletta Dream Dancing. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata Evansin tulkintaa eri traditioita ja käytäntöjä yhdistelevänä teoksena sekä hankkia Evansin pianosäestyksen tekstuureista ja niissä tapahtuvasta muuntelusta tietoa, jota voidaan soveltaa vapaan säestyksen ja jazzin pedagogiikassa.
Tutkimuksen varsinaisena aineistona oli äänitteestä tehty transkriptio, lisäksi tutkimuksessa käytettiin taustoittavana aineistona sävellyksestä julkaistua sheet music -editiota. Tutkimus oli musiikkianalyyttinen. Harmonia-, muoto- ja rytmiikan analyysin ohella teosta kuvattiin euroamerikkalaisen populaarimusiikin, jazzpianotradition ja afroamerikkalaisen kulttuurisen ilmaisun näkökulmista. Transkriptioaineistosta erotettiin edelleen swingrytminen säestystekstuuri omaksi aineistokseen, jota analysoitiin formulateorian valossa.
Tutkimus osoitti, että Evansin tulkinta yhdistää monipuolisesti euroamerikkalaisen populaarimusiikin ja jazzin estetiikkaa sekä sisältää runsaasti afroamerikkalaiselle ilmaisulle ominaista kulttuurista dialogia. Evansin säestystekstuuri perustuu pitkälti formulatekniikkaan ja formulat ovat yhteydessä joko harmoniseen rytmiin tai johonkin kappaleen harmonisen muodon tai melodian kohtaan. Tutkimuksella saatiin jonkin verran käytäntöön sovellettavissa olevaa formulamateriaalia, minkä perusteella voidaan olettaa, että Evansin säestysten laajemmalla formula-analyyttisellä tutkimuksella voisi olla pedagogista merkitystä.
Tutkimuksen varsinaisena aineistona oli äänitteestä tehty transkriptio, lisäksi tutkimuksessa käytettiin taustoittavana aineistona sävellyksestä julkaistua sheet music -editiota. Tutkimus oli musiikkianalyyttinen. Harmonia-, muoto- ja rytmiikan analyysin ohella teosta kuvattiin euroamerikkalaisen populaarimusiikin, jazzpianotradition ja afroamerikkalaisen kulttuurisen ilmaisun näkökulmista. Transkriptioaineistosta erotettiin edelleen swingrytminen säestystekstuuri omaksi aineistokseen, jota analysoitiin formulateorian valossa.
Tutkimus osoitti, että Evansin tulkinta yhdistää monipuolisesti euroamerikkalaisen populaarimusiikin ja jazzin estetiikkaa sekä sisältää runsaasti afroamerikkalaiselle ilmaisulle ominaista kulttuurista dialogia. Evansin säestystekstuuri perustuu pitkälti formulatekniikkaan ja formulat ovat yhteydessä joko harmoniseen rytmiin tai johonkin kappaleen harmonisen muodon tai melodian kohtaan. Tutkimuksella saatiin jonkin verran käytäntöön sovellettavissa olevaa formulamateriaalia, minkä perusteella voidaan olettaa, että Evansin säestysten laajemmalla formula-analyyttisellä tutkimuksella voisi olla pedagogista merkitystä.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1557]