Vi är ju alla här för att sjunga bättre och utvecklas : en intervjustudie om upplevelser av gruppundervisning i pop/jazz-sång
Aspbäck, Peik (2016)
Aspbäck, Peik
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2016
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050923821
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050923821
Tiivistelmä
Detta arbete är en intervjustudie som syftar till att undersöka (1) hurdana erfarenheter och upplevelser gruppundervisning i sång kan ge en ur elevperspektiv (2) hur en grupp kan hjälpa en att utveckla sin individuella sångröst. Undersökningen bedrevs genom intervjuer med eleverna i kursen "Sångworkshops" på Lärkkulla-stiftelsens folkakademi, vilken jag själv undervisar. Kursen består under undersökningens gång av 20 elever, främst i åldrarna 18-22 år, från alla hörn av Svenskfinland.
Gruppundervisning är en relativt ny, men på sistone mer och mer förekommande undervisningsform inom pop/jazz-sång. En aspekt som dock inte utnyttjats tillräckligt, enligt mig, är möjligheten för eleverna att hjälpa varandra utvecklas och använda varandra som källor för feedback på den egna sångrösten. Detta arbete fokuserar speciellt på denna peer-to-peer-aspekt av lärandet.
Resultaten av studien fann många goda sidor med gruppundervisning i sång. Resultaten varierade förstås från elev till elev, men bland de mest framträdande resultaten kan nämnas att eleverna upplevde sånggruppen som ett utmärkt forum för att bli av med scennervositet, och att det hade setts som väldigt lärorikt att kunna få feedback och hjälp av andra sångare i gruppen. Undervisningen hade också stärkt banden mellan eleverna och gett dem nyfunnen respekt för varandra som musiker och även som människor.
Min förhoppning är att denna undersökning öppnar upp möjligheter för konceptet av lärande elever emellan i grupp (s.k. peer learning) att sprida sig till högre nivåer av musikutbildning. Resultaten pekar på att denna typs gruppundervisning i pop/jazz-sång skulle kunna bedrivas med goda resultat i exempelvis utbildningar för musikpedagogik.
Gruppundervisning är en relativt ny, men på sistone mer och mer förekommande undervisningsform inom pop/jazz-sång. En aspekt som dock inte utnyttjats tillräckligt, enligt mig, är möjligheten för eleverna att hjälpa varandra utvecklas och använda varandra som källor för feedback på den egna sångrösten. Detta arbete fokuserar speciellt på denna peer-to-peer-aspekt av lärandet.
Resultaten av studien fann många goda sidor med gruppundervisning i sång. Resultaten varierade förstås från elev till elev, men bland de mest framträdande resultaten kan nämnas att eleverna upplevde sånggruppen som ett utmärkt forum för att bli av med scennervositet, och att det hade setts som väldigt lärorikt att kunna få feedback och hjälp av andra sångare i gruppen. Undervisningen hade också stärkt banden mellan eleverna och gett dem nyfunnen respekt för varandra som musiker och även som människor.
Min förhoppning är att denna undersökning öppnar upp möjligheter för konceptet av lärande elever emellan i grupp (s.k. peer learning) att sprida sig till högre nivåer av musikutbildning. Resultaten pekar på att denna typs gruppundervisning i pop/jazz-sång skulle kunna bedrivas med goda resultat i exempelvis utbildningar för musikpedagogik.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1536]