Toiminnasta sanoiksi : puheenvuoroja oman työn kehittämisestä taidealojen yliopistopedagogisessa koulutuksessa
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-353-030-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-353-030-0
Sisällysluettelo
Esipuhe: Taidepedagogiikkaa, yliopisto-opettajuutta ja yhteisöllisyyttä kehittämässä – Opettajan merkintöjä / Heli Kauppila --
Johdanto / Kai Lehikoinen ja Heli Kauppila --
Osa 1. Monialaisuus --
Seminaariräätälit – erilaisuus ja vuorovaikutus pariopetuksen pohjana / Anu Koskinen ja Sirkka Lamminen --
Monialaisuus, taiteidenvälisyys ja etiikka Taideyliopiston yliopistopedagogiikassa / Assi Karttunen --
Osa 2. Opetuksen reflektointi --
Vieraanvaraisia kohtaamisia – kohti kuuntelemisen pedagogiikkaa / Hilkka-Liisa Vuori --
Opettajattaren tyynynaluskirja / Elina Saloranta --
Nuoteista soittajan hahmot ja kehollisuus / Tapio Tuomela --
Taide(pedagogiikka)suhde – vai miten se meni? / Marika Orenius --
Osa 3. Taidehistorian opetussuhde: Historianopetus taiteessa --
Esittävien taiteiden historianopetus laboratoriomaisena kokeiluna / Jukka von Boehm --
Kriisiajan pedagogiikasta / Tanja Tiekso --
Osa 4. Osallisuus --
Moninaisuuden risteymiä: Taidealojen erityispedagogiikka pedagogisena luovuutena / Liisa Jaakonaho --
Taiteiden vastapuhetta: Taidealojen yliopistopedagogiikan koulutuksen polkuja pitkin ihmisoikeuskasvatuksen opettajaksi / Tuula Jääskeläinen --
Tuttu ja vieras / Raisa Kilpeläinen --
Osa 5. Uusmaterialismi --
Miten tila ja aika merkityksellistyvät? – Uusmaterialistisia ja esitystutkimuksellisia näkökulmia pedagogiikkaan / Pilvi Porkola --
Keskusteluja saven kanssa / Meri Linna ja Maarit Rankanen.
Johdanto / Kai Lehikoinen ja Heli Kauppila --
Osa 1. Monialaisuus --
Seminaariräätälit – erilaisuus ja vuorovaikutus pariopetuksen pohjana / Anu Koskinen ja Sirkka Lamminen --
Monialaisuus, taiteidenvälisyys ja etiikka Taideyliopiston yliopistopedagogiikassa / Assi Karttunen --
Osa 2. Opetuksen reflektointi --
Vieraanvaraisia kohtaamisia – kohti kuuntelemisen pedagogiikkaa / Hilkka-Liisa Vuori --
Opettajattaren tyynynaluskirja / Elina Saloranta --
Nuoteista soittajan hahmot ja kehollisuus / Tapio Tuomela --
Taide(pedagogiikka)suhde – vai miten se meni? / Marika Orenius --
Osa 3. Taidehistorian opetussuhde: Historianopetus taiteessa --
Esittävien taiteiden historianopetus laboratoriomaisena kokeiluna / Jukka von Boehm --
Kriisiajan pedagogiikasta / Tanja Tiekso --
Osa 4. Osallisuus --
Moninaisuuden risteymiä: Taidealojen erityispedagogiikka pedagogisena luovuutena / Liisa Jaakonaho --
Taiteiden vastapuhetta: Taidealojen yliopistopedagogiikan koulutuksen polkuja pitkin ihmisoikeuskasvatuksen opettajaksi / Tuula Jääskeläinen --
Tuttu ja vieras / Raisa Kilpeläinen --
Osa 5. Uusmaterialismi --
Miten tila ja aika merkityksellistyvät? – Uusmaterialistisia ja esitystutkimuksellisia näkökulmia pedagogiikkaan / Pilvi Porkola --
Keskusteluja saven kanssa / Meri Linna ja Maarit Rankanen.
Tiivistelmä
Yliopisto-opetus taidealoilla elää ja kehittyy suhteessa yhteiskuntaan. Samalla kun maailma on muuttunut aikaisempaa epävarmemmaksi, taiteen kentästä on tullut entistä monimuotoisempi ja taiteilijuutta koskevat näkemykset ovat moninaistuneet.
Tässä kirjassa taidealojen yliopisto-opettajat tarkastelevat opettajuuttaan ja sen kehittämistä. Kyse on taidealojen yliopistopedagogiikasta, joka on yliopistokontekstissa tapahtuvaa taiteessa oppimista sanan laajassa merkityksessä. Pohdinta pyrkii dialogiin yhteiskunnan ajankohtaisten tapahtumien, ilmiöiden ja tarpeiden kanssa.
Toiminnasta sanoiksi tarjoaa taidealojen yliopisto-opettajan työn kriittisen pohdinnan lähtökohdiksi kollegiaalisia puheenvuoroja monialaisuudesta, opetuksen reflektoinnista, taidealojen historiasuhteesta, osallisuudesta ja uusmaterialismista. Kirja herättelee myös ajatuksia Taideyliopiston merkityksellisyydestä ja roolista yhteiskunnassa tulevaisuuden ja yhteisen hyvän rakentajana.
Tässä kirjassa taidealojen yliopisto-opettajat tarkastelevat opettajuuttaan ja sen kehittämistä. Kyse on taidealojen yliopistopedagogiikasta, joka on yliopistokontekstissa tapahtuvaa taiteessa oppimista sanan laajassa merkityksessä. Pohdinta pyrkii dialogiin yhteiskunnan ajankohtaisten tapahtumien, ilmiöiden ja tarpeiden kanssa.
Toiminnasta sanoiksi tarjoaa taidealojen yliopisto-opettajan työn kriittisen pohdinnan lähtökohdiksi kollegiaalisia puheenvuoroja monialaisuudesta, opetuksen reflektoinnista, taidealojen historiasuhteesta, osallisuudesta ja uusmaterialismista. Kirja herättelee myös ajatuksia Taideyliopiston merkityksellisyydestä ja roolista yhteiskunnassa tulevaisuuden ja yhteisen hyvän rakentajana.