Hyppää sisältöön
 
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Taju etusivu
  • Taideyliopisto
  • Kirjalliset opinnäytteet
  • Näytä viite
  •   Taju etusivu
  • Taideyliopisto
  • Kirjalliset opinnäytteet
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Jousisoittajan orkesterimuusikkous ja sen opettaminen : haastattelututkimus kolmen orkesterimuusikon käsityksistä

Kankkunen, Lauri (2021)

 
Avaa tiedosto
Jousisoittajan orkesterimuusikkousLKankkunen.pdf (302.6Kt)
Lataukset: 

Kankkunen, Lauri
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2021
In Copyright 1.0

Kirjallinen työ
Seminaarityö
jouset

Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052431247
Tiivistelmä
Seminaarityössä tutkittiin jousisoittajan orkesterimuusikkoutta sekä orkesterisoiton opettamista. Tavoitteena oli selvittää, mistä jousisoittajan orkesterimuusikkous koostuu instrumentinhallinnan lisäksi ja tutkia, miten orkesterimuusikkouden kehitystä voisi tukea korkeakouluopinnoissa.

Tutkimukseen haastateltiin kolmea suomalaista ammattiorkesterissa työkseen soittavaa jousisoittajaa. Yksilöhaastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina ja haastateltavien valinta tehtiin harkinnanvaraisesti. Haastattelujen perusteella tuotettua tietoa vertailtiin aikaisempaan tutkimustietoon. Tutkimuksellisena viitekehyksenä olivat muusikkouteen, orkesterisoittoon ja kehollisuuteen liittyvät tutkimukset.

Tutkimuksen perusteella orkesterimuusikkous oli kokonaisvaltaista. Orkesterimuusikolle tärkeitä ominaisuuksia olivat tutkimuksen mukaan esimerkiksi mukautuvuus ja kyky vuorovaikutukseen sekä musiikillisesti että soittotilanteen ulkopuolella. Orkesterimuusikkouteen liittyvien asioiden sanallistaminen oli tutkimuksen haastateltaville verrattain haastavaa. Näin ollen orkesterimuusikkous näyttäisi sisältävän myös kehollisuuden elementtejä.

Orkesterisoiton opettamisessa oli tutkimuksen perusteella oleellista esimerkiksi rakentava palautteenanto, jokaisen opiskelijan lähestyminen yksilöllisesti hänen omista lähtökohdistaan sekä orkesteristemmoihin paneutuminen.
Kokoelmat
  • Kirjalliset opinnäytteet [1577]
Taideyliopisto
PL 1, 00097 Taideyliopisto
Tietosuoja
lib@uniarts.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetJulkaisusarjat ja lehdetOrganisaatioyksikötOppiaineetAsiasanatJulkaisuajatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Taideyliopisto
PL 1, 00097 Taideyliopisto
Tietosuoja
lib@uniarts.fi | Saavutettavuusseloste