Oppimispäiväkirja harjoittelussa : ohjeistettu oppimispäiväkirja soiton harjoittelun tukena
Pysyvä osoite
Verkkojulkaisu
Tiivistelmä
Mielikuvat soittamisen harjoittelusta ovat usein yksipuolisia. Tutkielmassa pyrittiin selvittämään ohjeistetun oppimispäiväkirjan soveltuvuutta itsenäisen harjoittelun tueksi ja apuvälineeksi. Aiheesta suoritettiin sisällönanalyysia ja autoetnografinen tutkimus, jossa käytettiin Lindblom-Ylänteen, Levanderin ja Wagerin oppimispäiväkirjamalliin, keholliseen ihmiskäsitykseen sekä situationaaliseen oppimiskäsitykseen pohjautuvaa oppimispäiväkirjaohjeistusta. Ohjeistusta paranneltiin lopuksi tutkimusjakson havaintojen perusteella niin, että se on valmis yleiseen käyttöön tai jatkotutkimukseen. Tutkija on kontrabasisti ja instrumenttipedagogi, joka pyrkii monipuolistamaan itsenäisen harjoittelun pedagogiaa.
Tutkimuksessa havaittiin, että ohjeistetulla oppimispäiväkirjalla oli positiivinen vaikutus harjoittelun tavoitteellisuuteen, edistymisen kokemukseen ja harjoittelijan mielialaan. Oppimispäiväkirjan todettiin olevan paitsi hyvä apuväline harjoittelun oheen, myös luonteva osa itse harjoittelun kokonaisuutta. Lisäksi kehollisen ihmiskäsityksen pohjalta ohjeistettu oppimispäiväkirja auttoi yhdistämään kehollista ja musiikillista kehitystä harjoittelussa.