Laulunopettajan sosioemotionaaliset taidot
Hannonen, Helmi (2021)
Hannonen, Helmi
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2021
Kandidaatin tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052431346
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052431346
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastelen laulunopettajan sosioemotionaalisia taitoja ja sosioemotionaalisten taitojen tukemista osana taidepedagogiikkaa. Tutkin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen keinoin sitä, miten laulunopettajan sosioemotionaaliset taidot käsitetään
musiikkikasvatuksen ja laulupedagogiikan kirjallisuudessa ja millaisia merkityksiä
näillä taidoilla on. Tutkimusaineistooni kuuluu laulupedagogiikan kirjallisuuden lisäksi
musiikkipedagogiikan, kasvatustieteiden sekä kasvatuspsykologian tieteellisiä julkaisuja. Tutkimuskysymykseni ovat:
Mitä ovat laulunopettajan sosioemotionaaliset taidot?
Mitä erityispiirteitä taideaineiden opetukseen liittyy oppilaiden sosioemotionaalisten
taitojen tukemisen näkökulmasta?
Tutkimukseni teoreettisen viitekehyksen muodostavat sosioemotionaalisen kompetenssin käsite ja sosiokulttuurinen oppimiskäsitys. Sosioemotionaaliseen kompetenssiin liittyy alakäsitteinä sosiaaliset taidot, sosiokognitio, emootiot ja tunnetaidot.
Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että laulunopettajan työhön samoin kuin
opetustyöhön yleisesti, kuuluu sosioemotionaalisten taitojen hallinta. Opettaminen ihmissuhdetyönä vaatii alati keinoja ja tapoja muiden tasapuoliseen, tasa-arvoiseen ja kunnioittavaan kohtaamiseen. Laulunopettajalle tärkeiksi taidoiksi mainitaan erityisesti läsnäolo, kuuntelu, aitous, empatia ja avoimuus. Nämä tekijät vaikuttavat luottamuksellisen
vuorovaikutussuhteen syntymiseen, joka taas osaltaan on tärkeässä roolissa oppimisen
mahdollistamisessa. Tutkimuksessa nousee esiin myös kasvava tarve sosioemotionaalisten taitojen opetuksen lisäämiselle koulumaailmassa ja taideaineiden monipuoliset
mahdollisuudet näiden taitojen opettamiselle.
musiikkikasvatuksen ja laulupedagogiikan kirjallisuudessa ja millaisia merkityksiä
näillä taidoilla on. Tutkimusaineistooni kuuluu laulupedagogiikan kirjallisuuden lisäksi
musiikkipedagogiikan, kasvatustieteiden sekä kasvatuspsykologian tieteellisiä julkaisuja. Tutkimuskysymykseni ovat:
Mitä ovat laulunopettajan sosioemotionaaliset taidot?
Mitä erityispiirteitä taideaineiden opetukseen liittyy oppilaiden sosioemotionaalisten
taitojen tukemisen näkökulmasta?
Tutkimukseni teoreettisen viitekehyksen muodostavat sosioemotionaalisen kompetenssin käsite ja sosiokulttuurinen oppimiskäsitys. Sosioemotionaaliseen kompetenssiin liittyy alakäsitteinä sosiaaliset taidot, sosiokognitio, emootiot ja tunnetaidot.
Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että laulunopettajan työhön samoin kuin
opetustyöhön yleisesti, kuuluu sosioemotionaalisten taitojen hallinta. Opettaminen ihmissuhdetyönä vaatii alati keinoja ja tapoja muiden tasapuoliseen, tasa-arvoiseen ja kunnioittavaan kohtaamiseen. Laulunopettajalle tärkeiksi taidoiksi mainitaan erityisesti läsnäolo, kuuntelu, aitous, empatia ja avoimuus. Nämä tekijät vaikuttavat luottamuksellisen
vuorovaikutussuhteen syntymiseen, joka taas osaltaan on tärkeässä roolissa oppimisen
mahdollistamisessa. Tutkimuksessa nousee esiin myös kasvava tarve sosioemotionaalisten taitojen opetuksen lisäämiselle koulumaailmassa ja taideaineiden monipuoliset
mahdollisuudet näiden taitojen opettamiselle.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1554]