Kuusikymppisen ensimmäinen sävellys
Maijala, Eero (2021)
Maijala, Eero
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2021
Kandidaatin tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052531506
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052531506
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkin musiikin luovan tuottamisen opetusmenetelmiä myöhemmän aikuisiän musiikkikasvatuksessa. Pyrin selvittämään, miten luovaa tuottamista ja siihen liittyviä pedagogisia lähestymistapoja on tutkittu ja sovellettu myöhemmän aikuisiän kontekstissa.
Toteutin tutkimuksen systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuskysymykseni oli:
Miten luovaa tuottamista on tutkittu ja sovellettu myöhemmän aikuisiän musiikkikasvatuksessa?
Tutkimukseni keskeisiä käsitteitä ovat luovuus, musiikin luova tuottaminen sekä elinikäinen oppiminen. Käsittelen näiden aiheiden teoreettista ja empiiristä taustaa tutkielman toisessa luvussa.
Viime vuosina luovalle työlle on asetettu entistä suurempaa painoarvoa esimerkiksi opetussuunnitelman uudistusten myötä. Uudet opetussuunnitelman muutokset eivät kuitenkaan tavoita ikäluokkia, jotka ovat käyneet koulunsa ennen uudistuksia.
Musiikkikasvattaja pystyy omalla toiminnallaan vaikuttamaan joko myönteisesti tai kielteisesti oppilaittensa luovuuteen. Erityisesti uusille ideoille avoin ja virheet hyväksyvä ilmapiiri näyttäisi olevan luovuuden kehittämisen kannalta olennaisessa asemassa.
Tutkimusprosessin aikana selvisi, että musiikin luovaa tuottamista ei ole vielä juurikaan tutkittu myöhemmän aikuisiän kontekstissa. Täten pyrin etsimään kummastakin tietoa erillään ja vetämään johtopäätöksiä eri tutkimusten välillä aina silloin, kun se oli mielestäni perusteltua ja mahdollista.
Luova tuottaminen, elinikäinen oppiminen ja myöhemmän aikuisiän musiikkikasvatus ovat kaikki ajankohtaisia musiikkikasvatuksen tutkimuksen haaroja. Lisätutkimuksilla musiikin luovaan tuottamiseen myöhemmän aikuisiän kontekstissa pystytään tarjoamaan uudenlaisia näkökulmia positiiviseen kasvuun ja elinikäiseen oppimiseen niin yksilön hyvinvoinnin kuin yhteiskunnankin kannalta.
Toteutin tutkimuksen systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuskysymykseni oli:
Miten luovaa tuottamista on tutkittu ja sovellettu myöhemmän aikuisiän musiikkikasvatuksessa?
Tutkimukseni keskeisiä käsitteitä ovat luovuus, musiikin luova tuottaminen sekä elinikäinen oppiminen. Käsittelen näiden aiheiden teoreettista ja empiiristä taustaa tutkielman toisessa luvussa.
Viime vuosina luovalle työlle on asetettu entistä suurempaa painoarvoa esimerkiksi opetussuunnitelman uudistusten myötä. Uudet opetussuunnitelman muutokset eivät kuitenkaan tavoita ikäluokkia, jotka ovat käyneet koulunsa ennen uudistuksia.
Musiikkikasvattaja pystyy omalla toiminnallaan vaikuttamaan joko myönteisesti tai kielteisesti oppilaittensa luovuuteen. Erityisesti uusille ideoille avoin ja virheet hyväksyvä ilmapiiri näyttäisi olevan luovuuden kehittämisen kannalta olennaisessa asemassa.
Tutkimusprosessin aikana selvisi, että musiikin luovaa tuottamista ei ole vielä juurikaan tutkittu myöhemmän aikuisiän kontekstissa. Täten pyrin etsimään kummastakin tietoa erillään ja vetämään johtopäätöksiä eri tutkimusten välillä aina silloin, kun se oli mielestäni perusteltua ja mahdollista.
Luova tuottaminen, elinikäinen oppiminen ja myöhemmän aikuisiän musiikkikasvatus ovat kaikki ajankohtaisia musiikkikasvatuksen tutkimuksen haaroja. Lisätutkimuksilla musiikin luovaan tuottamiseen myöhemmän aikuisiän kontekstissa pystytään tarjoamaan uudenlaisia näkökulmia positiiviseen kasvuun ja elinikäiseen oppimiseen niin yksilön hyvinvoinnin kuin yhteiskunnankin kannalta.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1569]