Vuorovaikutus kahdenkeskisessä instrumenttiopetuksessa
Kivinen, Liisa (2021)
Lataukset:
Kivinen, Liisa
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2021
Kandidaatin tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052731922
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052731922
Tiivistelmä
Tutkimuksessani tarkastelen kahdenkeskisen instrumettiopetuksen vuorovaikutussuhteita. Tutkin muun muassa sitä, minkälaiset tekijät vuorovaikutuksessa vaikuttavat opiskelijan oppimiseen, motivaatioon ja musiikillisen toimijuuden kehittymiseen kahdenkeskisessä instrumenttiopetuksessa. Lisäksi tarkastelen opettajan pedagogisia taitoja ja opettamisen eettisiä periaatteita vuorovaikutuksen näkökulmasta.
Tutkimuskysymykseni ovat:
1. Miten vuorovaikutukselliset tekijät vaikuttavat soitonopiskelijan musiikilliseen kehitykseen ja motivaatioon?
2. Kuinka instrumenttiopettaja voi luoda parhaat mahdolliset olosuhteet musiikillisen toimijuuden rakentumiselle?
Tutkimukseni keskeisiä käsitteitä ovat vuorovaikutus, motivaatio, auktoriteetti ja musiikillinen toimijuus. Tutkielmassani tarkastelen instrumenttiopetusta sosiokulttuurisen oppimissuuntauksen näkökulmasta, sillä se korostaa vuorovaikutusta ja sosiaalista kanssakäymistä osana oppimista ja opettamista. Sosiokulttuurinen oppimissuuntaus määritellään usein myös osana kognitiivisen ja pragmatistisen oppimissuuntauksen synteesiä, jonka vuoksi se tarjoaa näkökulmia myös tarkastellessa soittotaidon kehittymistä ja oppimaan oppimista.
Tutkimukseni on systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Tutkimusaineistoni muodostuu tieteellisistä julkaisuista musiikkikasvatuksen, oppimispsykologian ja kasvatustieteiden kentältä. Vertailen ja yhdistelen näiden tutkimusten tuloksia ja muodostan niistä synteesiä.
Tutkimukseni tulokset osoittavat, että opettajan vuorovaikutustaidoilla on suuri merkitys opiskelijan soittotaidon kehittymiseen, motivaation syntymiseen ja säilymiseen, sekä opiskelijan musiikillisen toimijuuden rakentumiseen. Opiskeleminen ja oppiminen ovat vahvasti sidoksissa sosiaaliseen kanssakäymiseen ja sosiaalisiin oppimisympäristöihin. Toimivassa vuorovaikutuksessa opiskelijan kokee olevansa hyväksytty ja arvostettu, opiskelijan itsetunto kasvaa ja opiskelija saa musiikista positiivisia oppimiskokemuksia. Vaikka vuorovaikutukseen osallistuu aina ainakin kaksi ihmistä, päävastuu hyvästä vuorovaikutuksesta on opettajalla.
Tutkimuskysymykseni ovat:
1. Miten vuorovaikutukselliset tekijät vaikuttavat soitonopiskelijan musiikilliseen kehitykseen ja motivaatioon?
2. Kuinka instrumenttiopettaja voi luoda parhaat mahdolliset olosuhteet musiikillisen toimijuuden rakentumiselle?
Tutkimukseni keskeisiä käsitteitä ovat vuorovaikutus, motivaatio, auktoriteetti ja musiikillinen toimijuus. Tutkielmassani tarkastelen instrumenttiopetusta sosiokulttuurisen oppimissuuntauksen näkökulmasta, sillä se korostaa vuorovaikutusta ja sosiaalista kanssakäymistä osana oppimista ja opettamista. Sosiokulttuurinen oppimissuuntaus määritellään usein myös osana kognitiivisen ja pragmatistisen oppimissuuntauksen synteesiä, jonka vuoksi se tarjoaa näkökulmia myös tarkastellessa soittotaidon kehittymistä ja oppimaan oppimista.
Tutkimukseni on systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Tutkimusaineistoni muodostuu tieteellisistä julkaisuista musiikkikasvatuksen, oppimispsykologian ja kasvatustieteiden kentältä. Vertailen ja yhdistelen näiden tutkimusten tuloksia ja muodostan niistä synteesiä.
Tutkimukseni tulokset osoittavat, että opettajan vuorovaikutustaidoilla on suuri merkitys opiskelijan soittotaidon kehittymiseen, motivaation syntymiseen ja säilymiseen, sekä opiskelijan musiikillisen toimijuuden rakentumiseen. Opiskeleminen ja oppiminen ovat vahvasti sidoksissa sosiaaliseen kanssakäymiseen ja sosiaalisiin oppimisympäristöihin. Toimivassa vuorovaikutuksessa opiskelijan kokee olevansa hyväksytty ja arvostettu, opiskelijan itsetunto kasvaa ja opiskelija saa musiikista positiivisia oppimiskokemuksia. Vaikka vuorovaikutukseen osallistuu aina ainakin kaksi ihmistä, päävastuu hyvästä vuorovaikutuksesta on opettajalla.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1482]