Musiikinopettajan pedagogisten lähestymistapojen vaikutus murrosikäisen oppilaan motivaatioon
Kauppinen, Sakari (2021)
Kauppinen, Sakari
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2021
Kandidaatin tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061537410
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061537410
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää musiikinopettajan mahdollisuuksia tukea erityisesti murrosikäisen oppilaan kokonaisvaltaista motivaatiota pedagogisin lähestymistavoin. Murrosiän aikana lapsuuden sisäinen motivaatio oppimiseen voi heikentyä ja tarve ulkoiselle motivaation tukemiselle voi olla tarpeen. Kandidaatintut- kielmani aihe nousee omasta kiinnostuksestani tukea murrosiässä olevan oppilaan motivaatiota oppimiseen, ja selvittää miten musiikinopettajan pedagogiset lähestymis- tavat vaikuttavat oppilaan motivaatioon. Tässä tutkielmassa keskityn sekä motivaatiota tukeviin että motivaatiota heikentäviin pedagogisiin lähestymistapoihin, jotta motivaatiota tukevia lähestymistapoja voidaan tunnistaa ja vahvistaa, ja toisaalta, jotta negatiivisesti motivaatioon vaikuttavia lähestymistapoja osataan tiedostaa ja välttää.
Tutkimuskysymykseni ovat seuraavat:
1) Millaiset pedagogiset lähestymistavat rajoittavat murrosikäisen oppilaan kokonaisvaltaisen motivaation rakentumista musiikinopetuksessa?
2) Miten musiikinopettaja voi tukea murrosikäisen oppilaan kokonaisval- taista motivaatiota pedagogisin lähestymistavoin?
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu Fordin motivaatioteoriasta, psykologisten perustarpeiden lähestymismotiivista ja flow-kokemuksesta. Tutkimustulosten perusteella musiikinopettaja voi heikentää oppilaan motivaatiota toimimalla autoritäärisenä korkean statuksen henkilönä asettamalla itsensä ja oppilaansa epätasa-arvoon, uhkailemalla, taivuttelemalla tai käyttämällä kurinalaisuutta menetelmänä, asettamalla tavoiteltavaksi ulkoisen palkkion, tai olla linkittämättä opittavaa asiaa konkreettisesti elämään tai oppilaan mielenkiinnon kohteisiin. Musiikinopettaja voi tukea murrosikäisen oppilaan kokonaisvaltaista motivaatiota kohtelemalla häntä oikeudenmukaisesti, mahdollistamalla hänen psykologisten perustarpeidensa tyydyttymisen, luomalla hänelle onnistumisen kokemuksia ja edistämällä oppilaan flow-tilaa sekä positiivisia tunnekokemuksia. Musiikkikasvatuksen opiskelijan sekä musiikinopettajan olisi hyvä havaita ja suosia positiivisesti motivaatioon vaikuttavia strategioita, ja toisaalta pyrkiä välttämään niitä lähestymistapoja, joilla on todettu olevan negatiivinen vaikutus motivaatioon. Tässä on keskeistä, että opettaja tunnistaa, miten häntä itseään on opetettu ja millaisia perinteitä hän haluaa jatkaa opetuksessaan, ja mitkä lähestymistavat toisaalta vaativat uudistamista.
Tutkimuskysymykseni ovat seuraavat:
1) Millaiset pedagogiset lähestymistavat rajoittavat murrosikäisen oppilaan kokonaisvaltaisen motivaation rakentumista musiikinopetuksessa?
2) Miten musiikinopettaja voi tukea murrosikäisen oppilaan kokonaisval- taista motivaatiota pedagogisin lähestymistavoin?
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu Fordin motivaatioteoriasta, psykologisten perustarpeiden lähestymismotiivista ja flow-kokemuksesta. Tutkimustulosten perusteella musiikinopettaja voi heikentää oppilaan motivaatiota toimimalla autoritäärisenä korkean statuksen henkilönä asettamalla itsensä ja oppilaansa epätasa-arvoon, uhkailemalla, taivuttelemalla tai käyttämällä kurinalaisuutta menetelmänä, asettamalla tavoiteltavaksi ulkoisen palkkion, tai olla linkittämättä opittavaa asiaa konkreettisesti elämään tai oppilaan mielenkiinnon kohteisiin. Musiikinopettaja voi tukea murrosikäisen oppilaan kokonaisvaltaista motivaatiota kohtelemalla häntä oikeudenmukaisesti, mahdollistamalla hänen psykologisten perustarpeidensa tyydyttymisen, luomalla hänelle onnistumisen kokemuksia ja edistämällä oppilaan flow-tilaa sekä positiivisia tunnekokemuksia. Musiikkikasvatuksen opiskelijan sekä musiikinopettajan olisi hyvä havaita ja suosia positiivisesti motivaatioon vaikuttavia strategioita, ja toisaalta pyrkiä välttämään niitä lähestymistapoja, joilla on todettu olevan negatiivinen vaikutus motivaatioon. Tässä on keskeistä, että opettaja tunnistaa, miten häntä itseään on opetettu ja millaisia perinteitä hän haluaa jatkaa opetuksessaan, ja mitkä lähestymistavat toisaalta vaativat uudistamista.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1551]