”Yhessä ku me soitetaan niin tää kuulostaa tält biisiltä” : tapaustutkimus alakoululuokan yhteisöllisyydestä musiikkiprojektin aikana
Hannonen, Aino (2021)
Hannonen, Aino
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2021
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061838734
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061838734
Tiivistelmä
Tutkimukseni tavoitteena on selvittää yhteisöllisyyden kehittymistä alakoululuokassa musiikkiprojektin aikana. Lisäksi tutkin ja erittelen musiikkiprojektin myötä luokassa opittavia taitoja. Toteutin aineistonkeruun erään alakoulun 5. luokan musiikkiprojektin aikana ja osallistuin projektiin apuopettajan roolissa. Tutkimuskysymykseni ovat:
Miten alakoululuokan yhteisöllisyys voi kehittyä musiikkiprojektin aikana?
Mitä alakoululuokassa voidaan oppia musiikkiprojektin myötä?
Tutkimukseni teoreettinen viitekehys pohjautuu ajankohtaisiin yhteisöllisyystutkimuksiin sekä alakoulumaailmaa käsitteleviin tutkimuksiin. Avaan tutkielmassani myös Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden näkökulmaa yhteisöllisyyteen ja sen merkityksiin koulumaailmassa. Valitsin lähteikseni erityisesti tutkimuksia kasvatustieteen alalta. Kouluryhmän ohjattu musiikkiprojekti loi tutkimukselleni kontekstin ja mahdollisuuden lähestyä tutkittavaa aihetta käytännössä, ja keräsin tutkimukseni aineiston projektin aikana.
Tutkimukseni on laadullinen tapaustutkimus, jolla on toiminnallinen luonne. Keräsin aineistoni hyödyntämällä toimintatutkimuksen ja dialogisen haastattelun keinoja sekä osallistumalla musiikkiprojektin valmisteluun. Aineistoni koostuu reflektiokeskusteluista musiikinopettajan kanssa, osallistuvasta havainnoinnista ja siihen pohjautuvasta tutkijan päiväkirjastani. Analysoin aineistoni laadulliselle tutkimukselle ominaisella tavalla eli sisällönanalyysillä. Jaoin tutkimusaineistoni neljään eri pääteemaan, jotka ovat yhteisöllisyys, opettajan näkökulma, oppilaiden kokemukset ja pystyvyyden tunteen merkitys luokan motivaatioon.
Tutkimuksessani selvisi, että musiikkiprojekti on toimintamuoto, jossa musiikillisten oppimissisältöjen ohella voidaan edistää alakoululuokan yhteisöllisyyttä ja viihtyvyyttä. Luokan yhteinen motivaatio pysyi koko projektin ajan korkeana, ja oppilaat innostivat ja auttoivat toisiaan. Oppilaille ehti muodostua projektin aikana omistajuuden tunne sekä omaa instrumenttia että koko luokan yhteistä projektia kohtaan. Projektin aikana luokassa opittiin myös muita kuin musiikillisia taitoja. Näitä taitoja olivat esimerkiksi ryhmätyötaidot sekä kuuntelemisen, auttamisen ja vertaisoppimisen ja -opettamisen taidot.
Miten alakoululuokan yhteisöllisyys voi kehittyä musiikkiprojektin aikana?
Mitä alakoululuokassa voidaan oppia musiikkiprojektin myötä?
Tutkimukseni teoreettinen viitekehys pohjautuu ajankohtaisiin yhteisöllisyystutkimuksiin sekä alakoulumaailmaa käsitteleviin tutkimuksiin. Avaan tutkielmassani myös Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden näkökulmaa yhteisöllisyyteen ja sen merkityksiin koulumaailmassa. Valitsin lähteikseni erityisesti tutkimuksia kasvatustieteen alalta. Kouluryhmän ohjattu musiikkiprojekti loi tutkimukselleni kontekstin ja mahdollisuuden lähestyä tutkittavaa aihetta käytännössä, ja keräsin tutkimukseni aineiston projektin aikana.
Tutkimukseni on laadullinen tapaustutkimus, jolla on toiminnallinen luonne. Keräsin aineistoni hyödyntämällä toimintatutkimuksen ja dialogisen haastattelun keinoja sekä osallistumalla musiikkiprojektin valmisteluun. Aineistoni koostuu reflektiokeskusteluista musiikinopettajan kanssa, osallistuvasta havainnoinnista ja siihen pohjautuvasta tutkijan päiväkirjastani. Analysoin aineistoni laadulliselle tutkimukselle ominaisella tavalla eli sisällönanalyysillä. Jaoin tutkimusaineistoni neljään eri pääteemaan, jotka ovat yhteisöllisyys, opettajan näkökulma, oppilaiden kokemukset ja pystyvyyden tunteen merkitys luokan motivaatioon.
Tutkimuksessani selvisi, että musiikkiprojekti on toimintamuoto, jossa musiikillisten oppimissisältöjen ohella voidaan edistää alakoululuokan yhteisöllisyyttä ja viihtyvyyttä. Luokan yhteinen motivaatio pysyi koko projektin ajan korkeana, ja oppilaat innostivat ja auttoivat toisiaan. Oppilaille ehti muodostua projektin aikana omistajuuden tunne sekä omaa instrumenttia että koko luokan yhteistä projektia kohtaan. Projektin aikana luokassa opittiin myös muita kuin musiikillisia taitoja. Näitä taitoja olivat esimerkiksi ryhmätyötaidot sekä kuuntelemisen, auttamisen ja vertaisoppimisen ja -opettamisen taidot.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1571]