Näkökulmia harmonikansoiton opiskelijan ammatillisen identiteetin muodostumiseen
Vertainen, Sonja (2021)
Vertainen, Sonja
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2021
Seminaarityö
harmonikka
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021080942631
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021080942631
Tiivistelmä
Tutkimuksessa käsiteltiin harmonikansoiton opiskelijoiden ammatillisen identiteetin muodostumista, ammatillisen ja musiikillisen identiteetin suhdetta toisiinsa sekä taiteilijuutta. Tutkimuskysymys oli: Millaiset tekijät voivat vaikuttaa harmonikansoiton opiskelijoiden ammatillisen identiteetin muodostumiseen?
Teoreettisessa taustassa käsiteltiin harmonikan historiaa soittimena sekä aikaisempaa tutkimusta ammatillisesta ja musiikillisesta identiteetistä. Aiempi tutkimus osoittaa, että ammatilliseen identiteettiin vaikuttaa muun muassa yksilön sosiaalinen ja kulttuurinen ympäristö, sekä käsitykset omasta itsestä ammatillisena toimijana.
Tutkimus tehtiin empiirisenä ja laadullisena tutkimuksena, ja siihen haastateltiin kolmea uransa eri vaiheilla olevaa harmonikansoittajaa. Tutkimustuloksissa korostui opettajan, itsereflektion sekä kulttuurisen ja sosiaalisen ympäristön vaikutus harmonikansoiton opiskelijan ammatillisen identiteetin muodostumiseen.
Tulosten perusteella pohdin esimerkiksi taiteilijuuden ja ammattilaisuuden määritelmiä ja miten ne vaikuttavat ammattiopiskelijoihin. Lisätukea ammatillisen identiteetin muodostumisessa harmonikansoiton opiskelijoille voisi tarjota muun muassa koulu, sekä avoin kommunikaatio omista ammatillisista tavoitteista opettajan kanssa.
Teoreettisessa taustassa käsiteltiin harmonikan historiaa soittimena sekä aikaisempaa tutkimusta ammatillisesta ja musiikillisesta identiteetistä. Aiempi tutkimus osoittaa, että ammatilliseen identiteettiin vaikuttaa muun muassa yksilön sosiaalinen ja kulttuurinen ympäristö, sekä käsitykset omasta itsestä ammatillisena toimijana.
Tutkimus tehtiin empiirisenä ja laadullisena tutkimuksena, ja siihen haastateltiin kolmea uransa eri vaiheilla olevaa harmonikansoittajaa. Tutkimustuloksissa korostui opettajan, itsereflektion sekä kulttuurisen ja sosiaalisen ympäristön vaikutus harmonikansoiton opiskelijan ammatillisen identiteetin muodostumiseen.
Tulosten perusteella pohdin esimerkiksi taiteilijuuden ja ammattilaisuuden määritelmiä ja miten ne vaikuttavat ammattiopiskelijoihin. Lisätukea ammatillisen identiteetin muodostumisessa harmonikansoiton opiskelijoille voisi tarjota muun muassa koulu, sekä avoin kommunikaatio omista ammatillisista tavoitteista opettajan kanssa.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1548]