Hyppää sisältöön
 
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Taju etusivu
  • Taideyliopisto
  • Kirjalliset opinnäytteet
  • Näytä viite
  •   Taju etusivu
  • Taideyliopisto
  • Kirjalliset opinnäytteet
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Näkökulmia harmonikansoiton opiskelijan ammatillisen identiteetin muodostumiseen

Vertainen, Sonja (2021)

 
Avaa tiedosto
Näkökulmia harmonikansoiton opiskelijoiden ammatillisen identiteetin muodostumiseen (1) (002).pdf (302.0Kt)
Lataukset: 

Vertainen, Sonja
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2021
In Copyright 1.0

Seminaarityö
harmonikka

Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021080942631
Tiivistelmä
Tutkimuksessa käsiteltiin harmonikansoiton opiskelijoiden ammatillisen identiteetin muodostumista, ammatillisen ja musiikillisen identiteetin suhdetta toisiinsa sekä taiteilijuutta. Tutkimuskysymys oli: Millaiset tekijät voivat vaikuttaa harmonikansoiton opiskelijoiden ammatillisen identiteetin muodostumiseen?

Teoreettisessa taustassa käsiteltiin harmonikan historiaa soittimena sekä aikaisempaa tutkimusta ammatillisesta ja musiikillisesta identiteetistä. Aiempi tutkimus osoittaa, että ammatilliseen identiteettiin vaikuttaa muun muassa yksilön sosiaalinen ja kulttuurinen ympäristö, sekä käsitykset omasta itsestä ammatillisena toimijana.

Tutkimus tehtiin empiirisenä ja laadullisena tutkimuksena, ja siihen haastateltiin kolmea uransa eri vaiheilla olevaa harmonikansoittajaa. Tutkimustuloksissa korostui opettajan, itsereflektion sekä kulttuurisen ja sosiaalisen ympäristön vaikutus harmonikansoiton opiskelijan ammatillisen identiteetin muodostumiseen.

Tulosten perusteella pohdin esimerkiksi taiteilijuuden ja ammattilaisuuden määritelmiä ja miten ne vaikuttavat ammattiopiskelijoihin. Lisätukea ammatillisen identiteetin muodostumisessa harmonikansoiton opiskelijoille voisi tarjota muun muassa koulu, sekä avoin kommunikaatio omista ammatillisista tavoitteista opettajan kanssa.
Kokoelmat
  • Kirjalliset opinnäytteet [1577]
Taideyliopisto
PL 1, 00097 Taideyliopisto
Tietosuoja
lib@uniarts.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetJulkaisusarjat ja lehdetOrganisaatioyksikötOppiaineetAsiasanatJulkaisuajatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Taideyliopisto
PL 1, 00097 Taideyliopisto
Tietosuoja
lib@uniarts.fi | Saavutettavuusseloste