Toiminnallinen pedagogiikka ja musiikkiteknologian integrointi musiikin hahmotustaitojen opetuksessa
Karppinen, Aleksi (2021)
Karppinen, Aleksi
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2021
Kandidaatin tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021082444126
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021082444126
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastelen, minkälaisia toiminnallisia opetusmenetelmiä pop/jazz -musiikin hahmotustaitojen pedagogiikassa käytetään. Lisäksi perehdyn musiikin hahmotustaitojen ja musiikkiteknologian yhdistämismahdollisuuksiin pragmatismin ja musiikillisen toimijuuden näkökulmasta. Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Minkälaisia toiminnallisia opetusmenetelmiä pop/jazz-musiikin hahmotustaitojen pedagogiikassa käytetään? 2. Minkälaisia mahdollisuuksia musiikkiteknologian integroimisella on musiikin hahmotustaitojen toiminnalliseen opetukseen? Tutkimukseni keskeisiä käsitteitä ovat pragmatismi, musiikillinen toimijuus ja oppilaslähtöisyys. Käsittelen tutkimuksessani tämän teoreettisen viitekehyksen kautta musiikin hahmotustaitojen opetusmenetelmiä. Tutkimus toteutui systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Analysoin olemassa olevaa tutkimuskirjallisuutta ja pyrin näin antamaan kattavan yleiskuvan aiheesta aikaisempaan tutkimustietoon pohjautuen. Pop-jazz-musiikin hahmotustaitojen opetuksessa toiminnalliset opetusmenetelmät, kuten improvisointi, säveltäminen, sovittaminen ja tieto- ja viestintäteknologian luova käyttö ovat keskeisiä opetuksen menetelmiä. Toiminnalliset opetusmenetelmät mahdollistavat oppilaille musiikillisia kokemuksia, jotka vahvistavat myös opetuksen ulkopuolella tapahtuvaa musiikillista tekemistä. Musiikkiteknologian käyttö opetuksessa luo puolestaan uusia yhteistyön mahdollisuuksia, oppimisympäristöjä ja luovan tuottamisen muotoja.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1482]