Hyppää sisältöön
 
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Taju etusivu
  • Taideyliopisto
  • Kirjalliset opinnäytteet
  • Näytä viite
  •   Taju etusivu
  • Taideyliopisto
  • Kirjalliset opinnäytteet
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Toiminnallinen pedagogiikka ja musiikkiteknologian integrointi musiikin hahmotustaitojen opetuksessa

Karppinen, Aleksi (2021)

 
Avaa tiedosto
Aleksi KarppinenKandi VALMIS.pdf (323.6Kt)
Lataukset: 

Karppinen, Aleksi
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2021
In Copyright 1.0

Kandidaatin tutkielma
musiikkikasvatus

Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021082444126
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastelen, minkälaisia toiminnallisia opetusmenetelmiä pop/jazz -musiikin hahmotustaitojen pedagogiikassa käytetään. Lisäksi perehdyn musiikin hahmotustaitojen ja musiikkiteknologian yhdistämismahdollisuuksiin pragmatismin ja musiikillisen toimijuuden näkökulmasta. Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Minkälaisia toiminnallisia opetusmenetelmiä pop/jazz-musiikin hahmotustaitojen pedagogiikassa käytetään? 2. Minkälaisia mahdollisuuksia musiikkiteknologian integroimisella on musiikin hahmotustaitojen toiminnalliseen opetukseen? Tutkimukseni keskeisiä käsitteitä ovat pragmatismi, musiikillinen toimijuus ja oppilaslähtöisyys. Käsittelen tutkimuksessani tämän teoreettisen viitekehyksen kautta musiikin hahmotustaitojen opetusmenetelmiä. Tutkimus toteutui systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Analysoin olemassa olevaa tutkimuskirjallisuutta ja pyrin näin antamaan kattavan yleiskuvan aiheesta aikaisempaan tutkimustietoon pohjautuen. Pop-jazz-musiikin hahmotustaitojen opetuksessa toiminnalliset opetusmenetelmät, kuten improvisointi, säveltäminen, sovittaminen ja tieto- ja viestintäteknologian luova käyttö ovat keskeisiä opetuksen menetelmiä. Toiminnalliset opetusmenetelmät mahdollistavat oppilaille musiikillisia kokemuksia, jotka vahvistavat myös opetuksen ulkopuolella tapahtuvaa musiikillista tekemistä. Musiikkiteknologian käyttö opetuksessa luo puolestaan uusia yhteistyön mahdollisuuksia, oppimisympäristöjä ja luovan tuottamisen muotoja.
Kokoelmat
  • Kirjalliset opinnäytteet [1202]
Taideyliopisto
PL 1, 00097 Taideyliopisto
Tietosuoja
lib@uniarts.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetJulkaisusarjat ja lehdetOrganisaatioyksikötOppiaineetAsiasanatJulkaisuajatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Taideyliopisto
PL 1, 00097 Taideyliopisto
Tietosuoja
lib@uniarts.fi | Saavutettavuusseloste