”Se on musiikki, se vapsi”: vapaan säestyksen luonne pedagogisena oppiaineena ja musiikillisena ilmiönä asiantuntijoiden ryhmäkeskustelun diskursseissa
Myllykoski, Ville (2018)
Myllykoski, Ville
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2018
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021093047780
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021093047780
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkastelee vapaan säestyksen diskursseja asiantuntijoiden ryhmäkeskustelussa. Jäsentelen
vapaata säestystä pedagogisena oppiaineena ja musiikillisena ilmiönä näiden keskustelussa ilmenevien
puhetapojen kautta. Tutkimusaihe nousee siitä huomiosta, että vapaa säestys termin on todettu
aiemmassa tutkimuksessa kuvaavan monin tavoin vajavaisesti oppiaineen luonnetta ja sisältöjä. Pyrin
siis hahmottamaan sitä, mitä ja miten vapaasta säestyksestä puhutaan ja tätä kautta tulkitsemaan vapaan
säestyksen luonnetta ja koko ilmiötä laajemmin.
Tutkimukseni on laadullinen tapaustutkimus, jonka aineistonkeruumenetelmänä on ryhmäkeskustelu.
Aineistolle on tehty sisällönanalyysi teoriasidonnaisen analyysin periaatteiden mukaisesti, mutta siinä
on myös diskurssianalyyttisia piirteitä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu vapaan säestyksen
määritelmistä, historiakatsauksesta ja aiemmasta tutkimuksesta, erityisesti Rikandin (2012) vapaan
säestyksen vastakulttuurista luonnetta käsittelevästä tutkimuksesta, sekä Smallin (1998) Musickingteorian
ja vapaan säestyksen ajattelun yhtäläisyyksien tarkastelusta. Aineiston perusteella tulokset on
jaoteltu neljään päädiskurssiin: pedagoginen diskurssi, musiikki- ja muusikkouskäsitysdiskurssi, ongelmallisuusdiskurssi ja kehitysdiskurssi. Tutkimuksen mukaan vapaa säestys on oppilaslähtöinen ja
monimuotoinen oppiaine, joka korostaa käytännön soitto- ja säestystaitojen lisäksi monipuolisesti luovuutta ja kykyä improvisaatioon. Tavoitteena on eräänlainen luova käytännön muusikkous. Vapaan
säestyksen historiaan liittyy monenlaisia arvostusongelmia, mikä on omalta osaltaan ollut vaikuttamassa
erilaisten vastakkainasettelujen syntyyn oppiaineiden välillä. Tutkimuksen mukaan vastakkainasetteluista
ja ennakkoluuloista ollaan kuitenkin puolin ja toisin pääsemässä eroon, mikä näkyy mm. siinä,
että vapaan säestyksen sisältöjen ja toimintatapojen ajatellaan tulevaisuudessa sulautuvan yhä laajemmin
kaikkeen pianonsoitonopiskeluun.
vapaata säestystä pedagogisena oppiaineena ja musiikillisena ilmiönä näiden keskustelussa ilmenevien
puhetapojen kautta. Tutkimusaihe nousee siitä huomiosta, että vapaa säestys termin on todettu
aiemmassa tutkimuksessa kuvaavan monin tavoin vajavaisesti oppiaineen luonnetta ja sisältöjä. Pyrin
siis hahmottamaan sitä, mitä ja miten vapaasta säestyksestä puhutaan ja tätä kautta tulkitsemaan vapaan
säestyksen luonnetta ja koko ilmiötä laajemmin.
Tutkimukseni on laadullinen tapaustutkimus, jonka aineistonkeruumenetelmänä on ryhmäkeskustelu.
Aineistolle on tehty sisällönanalyysi teoriasidonnaisen analyysin periaatteiden mukaisesti, mutta siinä
on myös diskurssianalyyttisia piirteitä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu vapaan säestyksen
määritelmistä, historiakatsauksesta ja aiemmasta tutkimuksesta, erityisesti Rikandin (2012) vapaan
säestyksen vastakulttuurista luonnetta käsittelevästä tutkimuksesta, sekä Smallin (1998) Musickingteorian
ja vapaan säestyksen ajattelun yhtäläisyyksien tarkastelusta. Aineiston perusteella tulokset on
jaoteltu neljään päädiskurssiin: pedagoginen diskurssi, musiikki- ja muusikkouskäsitysdiskurssi, ongelmallisuusdiskurssi ja kehitysdiskurssi. Tutkimuksen mukaan vapaa säestys on oppilaslähtöinen ja
monimuotoinen oppiaine, joka korostaa käytännön soitto- ja säestystaitojen lisäksi monipuolisesti luovuutta ja kykyä improvisaatioon. Tavoitteena on eräänlainen luova käytännön muusikkous. Vapaan
säestyksen historiaan liittyy monenlaisia arvostusongelmia, mikä on omalta osaltaan ollut vaikuttamassa
erilaisten vastakkainasettelujen syntyyn oppiaineiden välillä. Tutkimuksen mukaan vastakkainasetteluista
ja ennakkoluuloista ollaan kuitenkin puolin ja toisin pääsemässä eroon, mikä näkyy mm. siinä,
että vapaan säestyksen sisältöjen ja toimintatapojen ajatellaan tulevaisuudessa sulautuvan yhä laajemmin
kaikkeen pianonsoitonopiskeluun.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1571]