ArtsEqual : tasa-arvo taiteen ja taidekasvatuksen palveluiden suuntana
Ilmola-Sheppard, Leena; Rautiainen, Pauli; Westerlund, Heidi; Lehikoinen, Kai; Karttunen, Sari; Juntunen, Marja-Leena; Anttila, Eeva (2021)
Ilmola-Sheppard, Leena
Rautiainen, Pauli
Westerlund, Heidi
Lehikoinen, Kai
Karttunen, Sari
Juntunen, Marja-Leena
Anttila, Eeva
Taideyliopisto
2021
978-952-353-042-3
kirja
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-353-042-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-353-042-3
Kuvaus
Julkaisija: ArtsEqual. Taideyliopisto
Sisällysluettelo
Yli sadan tutkijan voimin --
Johdanto: ArtsEqual – vaihtoehtoja eriarvoistaville mekanismeille --
Monialaisuus, -tieteisyys ja -menetelmällisyys --
Laaja kansallinen hanke --
Moniäänisyys ja jännitteisyys --
Miten tasa-arvoinen on ArtsEqual? --
1. Johtopäätökset: tasa-arvo edellyttää rakennemuutoksia ja vuorovaikutusta --
Laadun säilyttämiseen perustuvat taiteen sisäiset eriarvoistumisen mekanismit --
Taiteen ulkopuolelta vaikuttavat eriarvoistavat mekanismit --
Läsnäolosta, taiteilijan ammatti-identiteetistä ja ihmisoikeuksista --
2. Kun mekanismit tunnistetaan, voidaan eriarvoisuutta vähentää, jos niin halutaan --
Mitä on eriarvoisuus? --
Mikä on tasa-arvoa? --
Eriarvoistavat mekanismit taiteen järjestelmän sisäpuolella: Kuuluuko taide vain osaaville? --
Ulos sulkeminen: vain kyvykkäille --
Hierarkiat: on parempi, että ammattilaiset päättävät --
Eriarvoistavat mekanismit taiteen järjestelmän ulkopuolella: Onko taiteen tehtävänä toimia vain järjestelmän ehdoilla? --
Ulos sulkeminen: toisistaan eriytyneet instituutiot --
3. Taiteen ja taidekasvatuksen palvelujärjestelmän mahdollisia rooleja tulevaisuudessa – joustava, aktiivinen yhteiskunnallinen toimija vai laadun vartija? --
Maailma muuttuu, taide säilyy, mutta taiteen järjestelmät muuttuvat --
Taide on pysyvää, aktiivinen vuorovaikutus yhteiskunnan kanssa järjestelmien kehityksen edellytys.
Johdanto: ArtsEqual – vaihtoehtoja eriarvoistaville mekanismeille --
Monialaisuus, -tieteisyys ja -menetelmällisyys --
Laaja kansallinen hanke --
Moniäänisyys ja jännitteisyys --
Miten tasa-arvoinen on ArtsEqual? --
1. Johtopäätökset: tasa-arvo edellyttää rakennemuutoksia ja vuorovaikutusta --
Laadun säilyttämiseen perustuvat taiteen sisäiset eriarvoistumisen mekanismit --
Taiteen ulkopuolelta vaikuttavat eriarvoistavat mekanismit --
Läsnäolosta, taiteilijan ammatti-identiteetistä ja ihmisoikeuksista --
2. Kun mekanismit tunnistetaan, voidaan eriarvoisuutta vähentää, jos niin halutaan --
Mitä on eriarvoisuus? --
Mikä on tasa-arvoa? --
Eriarvoistavat mekanismit taiteen järjestelmän sisäpuolella: Kuuluuko taide vain osaaville? --
Ulos sulkeminen: vain kyvykkäille --
Hierarkiat: on parempi, että ammattilaiset päättävät --
Eriarvoistavat mekanismit taiteen järjestelmän ulkopuolella: Onko taiteen tehtävänä toimia vain järjestelmän ehdoilla? --
Ulos sulkeminen: toisistaan eriytyneet instituutiot --
3. Taiteen ja taidekasvatuksen palvelujärjestelmän mahdollisia rooleja tulevaisuudessa – joustava, aktiivinen yhteiskunnallinen toimija vai laadun vartija? --
Maailma muuttuu, taide säilyy, mutta taiteen järjestelmät muuttuvat --
Taide on pysyvää, aktiivinen vuorovaikutus yhteiskunnan kanssa järjestelmien kehityksen edellytys.
Tiivistelmä
ArtsEqual-hankkeessa, jota Suomen Akatemian Strategisen tutkimuksen neuvosto rahoitti (2015–2021),
tutkittiin osallistumisen esteitä taiteissa ja taidekasvatuksessa. Hankkeessa ehdotettiin huono-osaisuuden kehän murtamista aktiivisilla toimilla ja tarkasteltiin taiteen käytäntöjä ja palveluja eettisestä näkökulmasta. Tässä raportissa kuvataan tärkeimpiä suomalaisessa taiteen ja taidekasvatuksen palvelujärjestelmässä tunnistettuja eriarvoistavia mekanismeja ja niiden taustalla olevia laajempia ajattelumalleja.
tutkittiin osallistumisen esteitä taiteissa ja taidekasvatuksessa. Hankkeessa ehdotettiin huono-osaisuuden kehän murtamista aktiivisilla toimilla ja tarkasteltiin taiteen käytäntöjä ja palveluja eettisestä näkökulmasta. Tässä raportissa kuvataan tärkeimpiä suomalaisessa taiteen ja taidekasvatuksen palvelujärjestelmässä tunnistettuja eriarvoistavia mekanismeja ja niiden taustalla olevia laajempia ajattelumalleja.