”Muuten hyvä, mutta yhteys meni välissä poikki…” : haastattelututkimus klarinetinsoiton etäopetuksen työvälineistä, haasteista sekä hyödyistä
Karjalainen, Juhana (2021)
Karjalainen, Juhana
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2021
Seminaarityö
puhaltimet
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201132113
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201132113
Tiivistelmä
Tutkin seminaarityössäni klarinetinsoiton etäopetuksessa käytettäviä työvälineitä sekä siihen liittyviä haasteita mutta myös hyötyjä. Lähestyin kolmea eriasteisissa koulutuslaitoksissa työskentelevää opettajaa, jotka kertoivat omista kokemuksistaan etäopetuksen parissa.
Haastattelu tehtiin sähköpostitse. Inspiraatio tutkimukselle tuli aiheen ajankohtaisuudesta kevään 2020 koronavirustilanteen vuoksi sekä omasta kokemuksesta etäsoittotunnilla, mikä herätti paljon kysymyksiä etäopetuksen toimivuudesta. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja haastattelut keskittyivät siihen, millaisia työvälineitä opettajat sekä oppilaat ovat hyödyntäneet etäopetuksessa sekä millaisia kokemuksia erilainen työmuoto on tuonut.
Vastauksista ilmeni, että etäopetus pääsääntöisesti on hankalaa ja kuluttavaa eikä se voi korvata lähiopetusta kokonaan. Etäopetus toimi kompromissina opetustyön jatkuvuudelle kevään 2020 hankalan koronavirustilanteen aikana. Syksystä 2020 eteenpäin kontaktiopetus on toiminut normaalisti. Joitakin etäopetuksen elementtejä voitaisiin kuitenkin hyödyntää tulevaisuudessa tukena lähiopetukselle. Edellytyksiä etäopetuksen kehittämiselle on runsaasti.
Haastattelu tehtiin sähköpostitse. Inspiraatio tutkimukselle tuli aiheen ajankohtaisuudesta kevään 2020 koronavirustilanteen vuoksi sekä omasta kokemuksesta etäsoittotunnilla, mikä herätti paljon kysymyksiä etäopetuksen toimivuudesta. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja haastattelut keskittyivät siihen, millaisia työvälineitä opettajat sekä oppilaat ovat hyödyntäneet etäopetuksessa sekä millaisia kokemuksia erilainen työmuoto on tuonut.
Vastauksista ilmeni, että etäopetus pääsääntöisesti on hankalaa ja kuluttavaa eikä se voi korvata lähiopetusta kokonaan. Etäopetus toimi kompromissina opetustyön jatkuvuudelle kevään 2020 hankalan koronavirustilanteen aikana. Syksystä 2020 eteenpäin kontaktiopetus on toiminut normaalisti. Joitakin etäopetuksen elementtejä voitaisiin kuitenkin hyödyntää tulevaisuudessa tukena lähiopetukselle. Edellytyksiä etäopetuksen kehittämiselle on runsaasti.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1482]