”Siis no se on aika iso kysymys!” : laadullinen tapaustutkimus kolmen musiikinopettajan toteuttamasta arvioinnista
Jolkkonen, Vesa (2021)
Jolkkonen, Vesa
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2021
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201132121
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201132121
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastelen yläkoulun musiikinopettajien toteuttamaa oppilasarviointia. Selvitän, miten opettajat toteuttavat arviointia lukuvuoden aikana ja minkälaisia arviointikäytänteitä heillä on. Lisäksi tutkin, minkälaisessa osassa numeroarviointi on heidän toteuttamaansa arviointia, miten he toteuttavat päättöarviointia ja miten se suhteutuu Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin.
Tutkimuskysymykseni on:
Miten haastateltavat toteuttavat arviointia työssään musiikinopettajina?
Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelen ensin arvioinnin tyyppejä ja erilaisia arviointimuotoja. Sen jälkeen perehdyn opettajan toteuttamalle arvioinnille asetettuihin ohjeisiin ja vaatimuksiin
opetussuunnitelman perusteiden pohjalta. Lopuksi pohdin arviointia eettisenä kysymyksenä ja tarkastelen siihen liittyviä eettisiä normeja.
Tutkielmani on laadullinen tapaustutkimus. Haastattelin tutkielmaani varten kolmea yläasteen
musiikinopettajaa, joilla kaikilla on pitkä työkokemus musiikin aineenopettajina. Käytin aineistonkeruuseen teemahaastattelua ja toteutin haastattelut yksilöhaastatteluina. Aineiston analysointiin käytin teemoittelua ja teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tutkimuksessa selvisi, että haastateltavat toteuttivat arviointia monipuolisesti ja vaihtelevia arviointimenetelmiä käyttäen. Kaikki haastateltavat kokivat oppitunnin aikana annettavan suullisen palautteen luontevimmaksi tavaksi ohjata oppilaan oppimista. Haastateltavilla oli myös monia keskenään erilaisia tapoja ja käytänteitä. Eroja oli esimerkiksi kokeiden järjestämistavoissa ja niiden lukumäärässä. Tutkimuksessa ilmeni myös, että haastateltavat toteuttivat päättöarviointia hyvin eri tavoin. Lisäksi osa päättöarvioinnin kriteereistä vaikutti saavan arvioinnissa muita enemmän painoarvoa ja osa kriteereistä jäi kokonaan huomiotta.
Tutkimuskysymykseni on:
Miten haastateltavat toteuttavat arviointia työssään musiikinopettajina?
Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelen ensin arvioinnin tyyppejä ja erilaisia arviointimuotoja. Sen jälkeen perehdyn opettajan toteuttamalle arvioinnille asetettuihin ohjeisiin ja vaatimuksiin
opetussuunnitelman perusteiden pohjalta. Lopuksi pohdin arviointia eettisenä kysymyksenä ja tarkastelen siihen liittyviä eettisiä normeja.
Tutkielmani on laadullinen tapaustutkimus. Haastattelin tutkielmaani varten kolmea yläasteen
musiikinopettajaa, joilla kaikilla on pitkä työkokemus musiikin aineenopettajina. Käytin aineistonkeruuseen teemahaastattelua ja toteutin haastattelut yksilöhaastatteluina. Aineiston analysointiin käytin teemoittelua ja teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tutkimuksessa selvisi, että haastateltavat toteuttivat arviointia monipuolisesti ja vaihtelevia arviointimenetelmiä käyttäen. Kaikki haastateltavat kokivat oppitunnin aikana annettavan suullisen palautteen luontevimmaksi tavaksi ohjata oppilaan oppimista. Haastateltavilla oli myös monia keskenään erilaisia tapoja ja käytänteitä. Eroja oli esimerkiksi kokeiden järjestämistavoissa ja niiden lukumäärässä. Tutkimuksessa ilmeni myös, että haastateltavat toteuttivat päättöarviointia hyvin eri tavoin. Lisäksi osa päättöarvioinnin kriteereistä vaikutti saavan arvioinnissa muita enemmän painoarvoa ja osa kriteereistä jäi kokonaan huomiotta.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1406]