Digitaalisen kulttuurin kasvatti : Opinnäytteen taiteellisen osuuden dokumentaatio ja taiteilijuuteni kartoittaminen
Hyvönen, Einari (2021)
Hyvönen, Einari
Taideyliopiston Kuvataideakatemia
2021
Maisterin opinnäytetyö
maalaustaide
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201144858
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201144858
Kuvaus
Julkiset esiintymiset:
19.2.–7.3.2021
Don’t Worry, Stay Woke, Be a Hero
Exhibition Laboratory
12.5.–6.6.2021
Kuvan Kevät 2021 -maisterinäyttely
Project Room
19.2.–7.3.2021
Don’t Worry, Stay Woke, Be a Hero
Exhibition Laboratory
12.5.–6.6.2021
Kuvan Kevät 2021 -maisterinäyttely
Project Room
Tiivistelmä
Opinnäytteen taiteellinen osuus sisältää seitsemän teosta ja
kaksi julkista esiintymistä. Ensimmäisen esiintymisen teokset
ovat valikoima syyslukukaudella 2020 valmistuneita maalauksia,
joita yhdistävät aikanaan esiin nousseet teemat.
Näitä olivat COVID-19-pandemia, tasa-arvokeskustelut sekä
henkinen huonovointisuus. Teokset esitettiin yleisölle yksityisnäyttelyssäni
Exhibition Laboratoryssa alkuvuodesta 2021.
Toisen esiintymisen tematiikassa pohditaan leikillisyyttä osana
taiteen tekemistä ja henkisiä kasvukipuja aikuiseksi kypsymisessä.
Kolmen teoksen teossarja valmistui alkuvuonna 2021 ja ne
tuotiin yleisön eteen Kuvan Kevät -lopputyönäyttelyssä.
Opinnäytteen kirjallinen osuus on jatkoa 2019 julkaistuun
Satakunnan ammattikorkeakoulun, Kuvataide Kankaanpään
opinnäytteeseeni Digitaaliset työkalut y-sukupolven maalaustaiteessa.
Siinä käsittelin digitaalisten työkalujen käyttöä osana
1980-luvun jälkeen syntyneiden taiteilijoiden luomisprosessia.
Jatkan aihetta syventymällä omaan taiteilijuuteeni. Aloitan opinnäytteeni
tekstiosuuden pohjustamalla teosteni temaattista rakennetta.
Puran ne kolmeen osaan: protagonistiin, tarinaan ja
ympäristöön. Seuraavaksi käyn läpi molempien maisterinäyttelyitteni
yksittäiset teokset ja niiden ripustussuunnitelmat.
Lopuksi pohdin taiteen jatkumoa taustoittamalla polkuani taidealalle.
Menneistä palaan nykyaikaan ja reflektoin tämänhetkistä
tyylisuuntaani. Pohdin, kuinka historiani digitaalisen tietotekniikan
parissa, arvostamani taideskene ja valitsemani työvälineet
ovat yhteiselossa luoneet mieltymykseni kiinnostavasta
taiteesta, jolla koen luontevaksi ilmaista itseäni.
Tutkin perinteisten ja digitaalisten menetelmien yhteensulautumista.
Digitaalisuuden mahdollistama automatiikka ja taidemarkkinat
eivät ole ongelmattomia. Jatkon kannalta on hyvä
tiedostaa ongelmakohtia, jotta voi välttää pahimmat sudenkuopat.
Selvitän vastausta kysymyksiin: miksi taiteeni on sellaista
kuin se on, mikä on paikkani kuvataiteen jatkumossa ja mihin
taideskeneen nykyiset teokseni menetelmällisesti ja temaattisesti
lokeroituvat.
kaksi julkista esiintymistä. Ensimmäisen esiintymisen teokset
ovat valikoima syyslukukaudella 2020 valmistuneita maalauksia,
joita yhdistävät aikanaan esiin nousseet teemat.
Näitä olivat COVID-19-pandemia, tasa-arvokeskustelut sekä
henkinen huonovointisuus. Teokset esitettiin yleisölle yksityisnäyttelyssäni
Exhibition Laboratoryssa alkuvuodesta 2021.
Toisen esiintymisen tematiikassa pohditaan leikillisyyttä osana
taiteen tekemistä ja henkisiä kasvukipuja aikuiseksi kypsymisessä.
Kolmen teoksen teossarja valmistui alkuvuonna 2021 ja ne
tuotiin yleisön eteen Kuvan Kevät -lopputyönäyttelyssä.
Opinnäytteen kirjallinen osuus on jatkoa 2019 julkaistuun
Satakunnan ammattikorkeakoulun, Kuvataide Kankaanpään
opinnäytteeseeni Digitaaliset työkalut y-sukupolven maalaustaiteessa.
Siinä käsittelin digitaalisten työkalujen käyttöä osana
1980-luvun jälkeen syntyneiden taiteilijoiden luomisprosessia.
Jatkan aihetta syventymällä omaan taiteilijuuteeni. Aloitan opinnäytteeni
tekstiosuuden pohjustamalla teosteni temaattista rakennetta.
Puran ne kolmeen osaan: protagonistiin, tarinaan ja
ympäristöön. Seuraavaksi käyn läpi molempien maisterinäyttelyitteni
yksittäiset teokset ja niiden ripustussuunnitelmat.
Lopuksi pohdin taiteen jatkumoa taustoittamalla polkuani taidealalle.
Menneistä palaan nykyaikaan ja reflektoin tämänhetkistä
tyylisuuntaani. Pohdin, kuinka historiani digitaalisen tietotekniikan
parissa, arvostamani taideskene ja valitsemani työvälineet
ovat yhteiselossa luoneet mieltymykseni kiinnostavasta
taiteesta, jolla koen luontevaksi ilmaista itseäni.
Tutkin perinteisten ja digitaalisten menetelmien yhteensulautumista.
Digitaalisuuden mahdollistama automatiikka ja taidemarkkinat
eivät ole ongelmattomia. Jatkon kannalta on hyvä
tiedostaa ongelmakohtia, jotta voi välttää pahimmat sudenkuopat.
Selvitän vastausta kysymyksiin: miksi taiteeni on sellaista
kuin se on, mikä on paikkani kuvataiteen jatkumossa ja mihin
taideskeneen nykyiset teokseni menetelmällisesti ja temaattisesti
lokeroituvat.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1536]