Improvisoi fuuga! : urkuimprovisointi pedagogisena ilmiönä
Vikki, Elisa (2022)
Lataukset:
Vikki, Elisa
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2022
Seminaarityö
kirkkomusiikki ja urut
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022031723873
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022031723873
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkittiin urkuimprovisoinnin opettamista ja opiskelua. Tutkimuksessa haastateltiin urkujensoiton opettajia ja opiskelijoita. Tavoitteena oli saada selville, mitä urkuimprovisointi oikeastaan on, miten ja millaisin tavoittein urkuimprovisointia opetetaan ja millaisia kokemuksia urkujensoiton opiskelijoilla on urkuimprovisoinnin opiskelusta.
Tutkimuksen aineisto koostuu laadullisen sähköpostikyselyn vastauksista. Kyselyn avoimiin kysymyksiin vastasi musiikkiopistojen, konservatorioiden ja korkeakoulujen opettajia, muualla urkujensoittoa opettavia opettajia ja korkeakoulujen urkujensoiton opiskelijoita.
Tutkimuksessa saatiin selville, että urkuimprovisoinnilla on hyvin vahva asema urkujensoiton opetuksessa sekä ammatillisessa että ei-ammatillisessa koulutuksessa. Urkuimprovisointi kuitenkin määriteltiin monin eri tavoin. Suurimmat erot ilmenivät ammatillisen ja ei-ammatillisen koulutuksen välillä. Urkuimprovisointi nähtiin yleensä merkityksellisenä myös omalle muusikkoudelle, ja siinä haluttiin kehittyä riippumatta siitä, olivatko improvisointikokemukset positiivisia vai negatiivisia.
Tutkimuksen aineisto koostuu laadullisen sähköpostikyselyn vastauksista. Kyselyn avoimiin kysymyksiin vastasi musiikkiopistojen, konservatorioiden ja korkeakoulujen opettajia, muualla urkujensoittoa opettavia opettajia ja korkeakoulujen urkujensoiton opiskelijoita.
Tutkimuksessa saatiin selville, että urkuimprovisoinnilla on hyvin vahva asema urkujensoiton opetuksessa sekä ammatillisessa että ei-ammatillisessa koulutuksessa. Urkuimprovisointi kuitenkin määriteltiin monin eri tavoin. Suurimmat erot ilmenivät ammatillisen ja ei-ammatillisen koulutuksen välillä. Urkuimprovisointi nähtiin yleensä merkityksellisenä myös omalle muusikkoudelle, ja siinä haluttiin kehittyä riippumatta siitä, olivatko improvisointikokemukset positiivisia vai negatiivisia.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1496]