Tavoitteet, työtavat ja vuorovaikutus koululaisoopperassa : harjoitusprosessi ohjaajan ja lapsikuoromestarin näkökulmista
Mattila, Ruut (2022)
Mattila, Ruut
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2022
Seminaarityö
laulu
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022032324622
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022032324622
Tiivistelmä
Tässä seminaarityössä pyrin selvittämään koululaisoopperan harjoitusprosessiin liittyviä tavoitteita, työtapoja ja vuorovaikutusta. Koululaisoopperalla viittaan tässä Suomen Kansallisoopperan yleisötyön osana toteutettavaan konseptiin, jossa oopperaesitys toteutetaan koululaisten ja ammattilaisten yhteistyönä. Tutkielman teoreettisena taustana käytin yhteisömusiikin (engl. community music) käsitettä. Tutkimuskysymykseni käsittelivät sitä, minkälaisia tavoitteita ja työtapoja ohjaajalla ja lapsikuoromestarilla on sekä minkälaiseksi he kokevat vuorovaikutuksen koululaisoopperan harjoitusprosessissa. Aineistonani oli kaksi puolistrukturoitua haastattelua. Analysoin aineiston käyttäen laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysia sen väljässä merkityksessä.
Tämän tutkimusaineiston perusteella koululaisoopperan tekemiseen liittyy hyvin monenlaisia ja monen tasoisia tavoitteita, ja siinä yhdistyvät sekä pedagogiset että taiteelliset tavoitteet. Tavoitteet liittyvät niin taidekasvatukseen ja kulttuuriseen pääomaan, yksilölliseen kehitykseen ja merkitykseen kuin ryhmään, yhteisöön ja yhteiskuntaankin. Koululaisoopperan harjoitusprosessin työtavoissa korostuvat innostaminen, kannustaminen ja luovuus. Vuorovaikutus tapahtuu ennen kaikkea ryhmätasolla, mutta tavoitteena on kuitenkin jokaisen lapsen mahdollisimman yksilöllinen kohtaaminen. Tämän aineiston perusteella yhteisömusiikissa tärkeät inklusiivisuuden, dialogisuuden ja luovuuden periaatteet kuvaavat myös ohjaajan ja lapsikuoromestarin tavoitteita ja työtapoja koululaisoopperan harjoitusprosessissa. Toivon tämän seminaarityön lisäävän ymmärrystä niistä mahdollisista merkityksistä, joita koululaisoopperalla voi olla niin yksilön kuin yhteisöidenkin kannalta.
Tämän tutkimusaineiston perusteella koululaisoopperan tekemiseen liittyy hyvin monenlaisia ja monen tasoisia tavoitteita, ja siinä yhdistyvät sekä pedagogiset että taiteelliset tavoitteet. Tavoitteet liittyvät niin taidekasvatukseen ja kulttuuriseen pääomaan, yksilölliseen kehitykseen ja merkitykseen kuin ryhmään, yhteisöön ja yhteiskuntaankin. Koululaisoopperan harjoitusprosessin työtavoissa korostuvat innostaminen, kannustaminen ja luovuus. Vuorovaikutus tapahtuu ennen kaikkea ryhmätasolla, mutta tavoitteena on kuitenkin jokaisen lapsen mahdollisimman yksilöllinen kohtaaminen. Tämän aineiston perusteella yhteisömusiikissa tärkeät inklusiivisuuden, dialogisuuden ja luovuuden periaatteet kuvaavat myös ohjaajan ja lapsikuoromestarin tavoitteita ja työtapoja koululaisoopperan harjoitusprosessissa. Toivon tämän seminaarityön lisäävän ymmärrystä niistä mahdollisista merkityksistä, joita koululaisoopperalla voi olla niin yksilön kuin yhteisöidenkin kannalta.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1536]