Musiikkiteknologian käyttö musiikinopetuksessa : kyselytutkimus musiikinopettajille
Lehtola, Petri (2022)
Lehtola, Petri
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2022
Tutkielma
musiikkiteknologia
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042630581
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042630581
Tiivistelmä
Musiikkiteknologian käyttö musiikinopetuksessa on kasvanut viimeisten vuosien aikana erittäin paljon ja mahdollistanut uusia pedagogisia lähestymistapoja opetettaviin aiheisiin. Musiikinopettajien tiedolliset valmiudet sekä oppilaitoksissa käytettävät resurssit ovat kuitenkin jääneet tästä kehityksestä jälkeen ja tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää musiikinopettajien mielikuvia musiikkiteknologiasta sekä tiedollisia valmiuksia musiikkiteknologian käyttöön opetuksessa. Lisäksi tutkitaan eri musiikkiteknologian osa-alueiden käyttöastetta ja käytettävissä olevia resursseja musiikkiteknologian sisällyttämiseksi opetukseen.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena Likert-menetelmällä musiikinopettajille sekä musiikinopettajaopiskelijoille. Kyselytutkimus sisälsi Likert-menetelmän lisäksi vapaita kommenttikenttiä ja näin ollen tutkimus oli luonteeltaan sekä määrällinen että laadullinen.
Tulokset noudattelivat aiempien tutkimusten tavoin samaa linjaa, jonka mukaan keskimäärin opettajien valmiudet ja tietämys musiikkiteknologiasta eivät ole riittävällä tasolla musiikkiteknologian soveltamiseksi musiikinopettamiseen. Lisäksi käytettävissä olevat resurssit, niin ajalliset kuin aineellisetkin, ovat riittämättömiä musiikkiteknologian käyttöön. Loppupäätelmänä tutkimuksesta nousee esille täydennyskoulutuksen suuri tarve sekä resurssien lisääminen musiikinopetukseen ja musiikkiteknologiaan.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena Likert-menetelmällä musiikinopettajille sekä musiikinopettajaopiskelijoille. Kyselytutkimus sisälsi Likert-menetelmän lisäksi vapaita kommenttikenttiä ja näin ollen tutkimus oli luonteeltaan sekä määrällinen että laadullinen.
Tulokset noudattelivat aiempien tutkimusten tavoin samaa linjaa, jonka mukaan keskimäärin opettajien valmiudet ja tietämys musiikkiteknologiasta eivät ole riittävällä tasolla musiikkiteknologian soveltamiseksi musiikinopettamiseen. Lisäksi käytettävissä olevat resurssit, niin ajalliset kuin aineellisetkin, ovat riittämättömiä musiikkiteknologian käyttöön. Loppupäätelmänä tutkimuksesta nousee esille täydennyskoulutuksen suuri tarve sekä resurssien lisääminen musiikinopetukseen ja musiikkiteknologiaan.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1536]