Yhdenvertaisempi musiikkiopisto : musiikkipedagogin intersektionaalinen työote
Linnovaara, Milo (2022)
Linnovaara, Milo
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2022
Seminaarityö
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042730846
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042730846
Tiivistelmä
Seminaarityöni käsittelee yhdenvertaisemman musiikkiopiston mahdollistamista intersektionaalisen pedagogiikan keinoin. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu feministisestä pedagogiikasta, musiikkipedagogiikasta ja yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosäädöksistä. Tutkimus koostuu intersektionaalisuuden käsitteen jäsentämisestä, historiakatsauksesta ja aiemmista tutkimuksista, joihin lukeutuu erityisesti suomalaisen ArtsEqual-hankkeen (2015-2021) tutkimustulokset ja toimenpidesuositukset. Tutkimus on kvalitatiivinen kirjallisuuskatsaus, jossa pyrin kartoittamaan yhdenvertaisuuden nykyistä tilaa musiikkiopistossa ohjeitten ja säädösten puitteissa. Työn tarkoitus on löytää keinoja yhdenvertaisemman musiikkiopisto-opetuksen kehittämiselle ja pohtia, millaista intersektionaalinen pedagogiikka ja millainen intersektionaalinen työote musiikkipedagogilla voisi olla käytännössä.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1482]