Soittajan hiljainen tieto ja tietäminen : oppilaan intuition vahvistaminen soittotunneilla
Lehti, Elias (2022)
Lehti, Elias
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2022
Seminaarityö
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060643607
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060643607
Tiivistelmä
Tutkielmani tehtävänä on tarkastella intuition mahdollisuuksia soittoharrastuksen tukena ja selvittää, millä keinoilla opettaja voisi vahvistaa oppilaansa intuitiivista työskentelyä ja olla paremmassa yhteydessä hiljaiseen tietoonsa. Tutkimuskysymykseni ovat: 1) Miten vahvistaa oppilaan intuitiivista työskentelyä soittoharrastuksen parissa? 2) Miten intuition huomioiminen vaikuttaa soittamiseen?
Tutkimukseni käsitteellinen viitekehys koostuu hiljaisen tiedon ja tietämisen sekä intuition käsitteistä. Laadullisen tutkimukseni aineisto koostuu osallistuvasta havainnoinnista neljällä soittotunnilla sekä yhdestä teemahaastattelusta. Analysoin aineistoani laadullisen sisällönanalyysin periaatteiden mukaisesti.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että intuitiota vahvistava toiminta, harjoitukset ja ilmapiiri mahdollistivat persoonallisen ja kokonaisvaltaisen suunnitelmallisuuden oppilaan taiteellisessa toiminnassa. Soittotuntien rauhallisella ilmapiirillä oli merkittävä vaikutus oppilaan intuition toiminnan kannalta. Mentoroiva
opettaja–oppilassuhde, meditatiiviset harjoitukset, hiljaisen tietämisen reflektointi sekä metaforien ja mielikuvien käyttö osoittautuivat tehokkaiksi intuitiivisiksi työskentelytavoiksi sekä soittotunneilla että kotona harjoitellessa.
Ammattimuusikoiden lisäksi myös harrastemuusikoilla voi olla hiljaista tietoa musiikista sekä sen estetiikasta. Tutkielmani tulosten perusteella esitän, että soitonopettajien tulisi miettiä, miten he voisivat kannustaa oppilaitaan tutkimaan ja hyödyntämään tätä piilossa olevaa implisiittistä tietoa. Tiedostamalla tietämisen implisiittisen ulottuvuuden ja käyttämällä sitä harrastuksensa parissa oppilas uskaltaa luottaa paremmin omaan päätöksentekokykyynsä kappaleen tulkintaan liittyvissä haasteissa, kuten fraseerauksessa, dynamiikan hallinnassa, äänenvärin kontrolloimisessa sekä kappaleen kokonaiskuvan hahmottamisessa.
Tutkimukseni käsitteellinen viitekehys koostuu hiljaisen tiedon ja tietämisen sekä intuition käsitteistä. Laadullisen tutkimukseni aineisto koostuu osallistuvasta havainnoinnista neljällä soittotunnilla sekä yhdestä teemahaastattelusta. Analysoin aineistoani laadullisen sisällönanalyysin periaatteiden mukaisesti.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että intuitiota vahvistava toiminta, harjoitukset ja ilmapiiri mahdollistivat persoonallisen ja kokonaisvaltaisen suunnitelmallisuuden oppilaan taiteellisessa toiminnassa. Soittotuntien rauhallisella ilmapiirillä oli merkittävä vaikutus oppilaan intuition toiminnan kannalta. Mentoroiva
opettaja–oppilassuhde, meditatiiviset harjoitukset, hiljaisen tietämisen reflektointi sekä metaforien ja mielikuvien käyttö osoittautuivat tehokkaiksi intuitiivisiksi työskentelytavoiksi sekä soittotunneilla että kotona harjoitellessa.
Ammattimuusikoiden lisäksi myös harrastemuusikoilla voi olla hiljaista tietoa musiikista sekä sen estetiikasta. Tutkielmani tulosten perusteella esitän, että soitonopettajien tulisi miettiä, miten he voisivat kannustaa oppilaitaan tutkimaan ja hyödyntämään tätä piilossa olevaa implisiittistä tietoa. Tiedostamalla tietämisen implisiittisen ulottuvuuden ja käyttämällä sitä harrastuksensa parissa oppilas uskaltaa luottaa paremmin omaan päätöksentekokykyynsä kappaleen tulkintaan liittyvissä haasteissa, kuten fraseerauksessa, dynamiikan hallinnassa, äänenvärin kontrolloimisessa sekä kappaleen kokonaiskuvan hahmottamisessa.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1488]