Häive : jaetun tekijyyden muovaama tanssielokuvaprojekti
Nevalainen, Moona (2022)
Nevalainen, Moona
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
2022
Maisterin opinnäytetyö
tanssinopettaja
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022061346105
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022061346105
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tarkastelen jaetun tekemisen mahdollisuuksia taidepedagogisesta näkökulmasta. Kollektiivisen työskentelyn ollessa yleistä tanssin ammattikentällä, ryhmän potentiaalia hyödynnetään harvemmin tanssin opetuksen kontekstissa. Tässä työssä pyrin hahmottamaan sitä, miten tekijyys voi jakautua nuorista koostuvan työryhmän kanssa? Käsittelen jaetun taiteellisen tekemisen mahdollisuuksia ja haasteita tanssielokuva Häiveen prosessin analysoinnin kautta. Kyseinen videoteos toteutettiin yhdessä Sibelius-lukion tanssilinjalaisista koostuvan produktioryhmän kanssa. Opinnäytteen kirjallisessa osassa käyn läpi teoksen luomisen yhteistoiminnallista prosessia, tarkentaen erityisesti omiin työryhmän johtajan ja ohjaajan rooleihin työskentelyssä.
Taustoittaakseni tutkimustani kerron omasta historiastani tanssinharrastajana, opiskelijana ja opettajana. Tämän lisäksi esittelen pedagogisen ajatteluni taustalla vaikuttavia teorioita, kuten Lauri Rauhalan humanistista maailmankuvaa sekä Paulo Freiren ja bell hooksin ajatuksia osallistavasta kasvatuksesta. Havainnollistaakseni kollektiivista ja ryhmäkeskeistä työtapaa avaan yhteistoiminnallisen oppimisen ja devisingin ajattelutapoja. Esittelen Jo Butterworthin demokraattis-didaktisen mallin, jota käytän myös analysoidessani omaa rooliani työryhmässä.
Kuvatessani Häiveen prosessia käyn läpi eri työskentelyn vaiheita ja niistä nousseita huomioita oman työpäiväkirjaani pohjautuen. Avaan valitsemiani työskentelyn menetelmiä ja harjoituksia, joiden toimivuutta reflektoin erityisesti suhteessa työn kollektiivisuuteen. Kuvaan myös eri työvaiheiden mahdollisuuksia ja haasteita, erityisesti työryhmän johtajan perspektiivistä. Työn aineistona toimii myös työryhmäläisille teetetyn kyselyn vastaukset, joita analysoimalla olen saanut tietoa osallistujien kokemuksista prosessista.
Johtopäätöksenä esitän jaetussa tekijyydessä olevan valtavasti potentiaalia työskennellessä nuorista koostuvan työryhmän kanssa. Viimeisessä luvussa avaan työtavan ihanteiden ja realiteettien suhdetta Häiveen prosessin näkökulmasta. Tämän lisäksi pohdin omaa alati vaihtuvaa rooliani opettajana, ohjaajana, työryhmän johtajana ja kanssatekijänä. Viimeiseksi pohdin työn vaikuttavuutta osallistuneisiin nuoriin, erityisesti vaikuttamisen ja heidän oman taiteellisen ajattelunsa kannalta.
Taustoittaakseni tutkimustani kerron omasta historiastani tanssinharrastajana, opiskelijana ja opettajana. Tämän lisäksi esittelen pedagogisen ajatteluni taustalla vaikuttavia teorioita, kuten Lauri Rauhalan humanistista maailmankuvaa sekä Paulo Freiren ja bell hooksin ajatuksia osallistavasta kasvatuksesta. Havainnollistaakseni kollektiivista ja ryhmäkeskeistä työtapaa avaan yhteistoiminnallisen oppimisen ja devisingin ajattelutapoja. Esittelen Jo Butterworthin demokraattis-didaktisen mallin, jota käytän myös analysoidessani omaa rooliani työryhmässä.
Kuvatessani Häiveen prosessia käyn läpi eri työskentelyn vaiheita ja niistä nousseita huomioita oman työpäiväkirjaani pohjautuen. Avaan valitsemiani työskentelyn menetelmiä ja harjoituksia, joiden toimivuutta reflektoin erityisesti suhteessa työn kollektiivisuuteen. Kuvaan myös eri työvaiheiden mahdollisuuksia ja haasteita, erityisesti työryhmän johtajan perspektiivistä. Työn aineistona toimii myös työryhmäläisille teetetyn kyselyn vastaukset, joita analysoimalla olen saanut tietoa osallistujien kokemuksista prosessista.
Johtopäätöksenä esitän jaetussa tekijyydessä olevan valtavasti potentiaalia työskennellessä nuorista koostuvan työryhmän kanssa. Viimeisessä luvussa avaan työtavan ihanteiden ja realiteettien suhdetta Häiveen prosessin näkökulmasta. Tämän lisäksi pohdin omaa alati vaihtuvaa rooliani opettajana, ohjaajana, työryhmän johtajana ja kanssatekijänä. Viimeiseksi pohdin työn vaikuttavuutta osallistuneisiin nuoriin, erityisesti vaikuttamisen ja heidän oman taiteellisen ajattelunsa kannalta.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1536]