Suhteellisen turvallinen tila : kehosuhtautumisesta, kollektiivisuudesta ja nautinnosta
Rajahalme, Kaisa (2022)
Rajahalme, Kaisa
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
2022
Maisterin opinnäytetyö
lavastus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022081255319
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022081255319
Tiivistelmä
Tämä kirjallinen opinnäyte koostuu kolmesta osiosta: Kollektiivi, Pleasure Ride ja Kehosuhtautuminen. Nämä kolme osiota voi lukea lineaarisesti tai yksittäin, melko itsenäisinä kokonaisuuksina. Ensimmäisessä osiossa avaan vielä toistaiseksi nimeämättömän kollektiivimme (nimeämättä) perustamisprosessia. Toisessa osiossa reflektoin Pleasure Riden prosessia melko seikkaperäisesti, tarkoituksenani pohtia ja avata sosiaalisesti kestävämpiin työtapoihin pyrkineen kollektiivin taiteellista prosessia. Pleasure Ride -osio on lisäksi eräänlainen raportti, yritys tallentaa ja purkaa vääjäämättä katoavan esittävän taiteen teoksen prosessia. Kehosuhtautumista käsittelevässä kolmannessa osiossa pohdin kehorepresentaation, fatphobian, kehopositiivisuuden ja kehorauhan käsitteitä, ilmiöitä ja liikkeitä, sekä kokemustani kehosuhtautumiseen liittyvien teemojen integroimisesta Pleasure Riden prosessissa.
Maisterinopintojeni kirjallisella opinnäytetyöllä on kaksi minulle tärkeää tavoitetta. Näistä ensimmäinen on tuoda kehosuhtautumiseen liittyviä käsitteitä fatphobiaa, kehopositiivisuutta, kehorauhaa ja kehorepresentaatiota integroidummaksi osaksi esittävien taiteiden diskurssia. Toinen tavoitteeni on sanallistaa kollektiivisia työskentelytapoja ja esittää näistä havaintoja sekä purkaa ja tallentaa näiden työskentelytapojen avulla tehtyä taiteellista työtä Pleasure Ride teoksessa.
Tämä työ on maisterin tutkinnon opinnäytteeni esittävän taiteen lavastuksen koulutusohjelmasta, mutta sen pääpaino keskittyy lavastajuutta enemmän esittävän taiteen tekijyyteen. Koen olevani ensisijaisesti esittävän taiteen tekijä, jolloin käsite sisältää lavastajuuteni, esiintyjyyteni ja henkilökohtaisen minuuteni tämän yhteiskunnan jäsenenä. Käsittelen opinnäytteen aiheita subjektiivisesti tästä esittävän taiteen tekijän näkökulmasta.
Sidon opinnäytteen osioita yhteen suhteellisen turvallisen tilan käsitteellä. Suhteellisen turvallisen tila on kattotermi, jonka alla käsittelen tämän opinnäytteen pääteemoja: kollektiivisuutta, taiteellista työtä ja kehosuhtautumista. Käsitellessäni tässä opinnäytetyössä tilaa, käsittelen sitä olosuhteena, joka koostuu sen fyysisistä elementeistä, ympäristöstä, tunnelmasta, ihmisistä sen sisällä ja näiden vuorovaikutuksesta.
Maisterinopintojeni kirjallisella opinnäytetyöllä on kaksi minulle tärkeää tavoitetta. Näistä ensimmäinen on tuoda kehosuhtautumiseen liittyviä käsitteitä fatphobiaa, kehopositiivisuutta, kehorauhaa ja kehorepresentaatiota integroidummaksi osaksi esittävien taiteiden diskurssia. Toinen tavoitteeni on sanallistaa kollektiivisia työskentelytapoja ja esittää näistä havaintoja sekä purkaa ja tallentaa näiden työskentelytapojen avulla tehtyä taiteellista työtä Pleasure Ride teoksessa.
Tämä työ on maisterin tutkinnon opinnäytteeni esittävän taiteen lavastuksen koulutusohjelmasta, mutta sen pääpaino keskittyy lavastajuutta enemmän esittävän taiteen tekijyyteen. Koen olevani ensisijaisesti esittävän taiteen tekijä, jolloin käsite sisältää lavastajuuteni, esiintyjyyteni ja henkilökohtaisen minuuteni tämän yhteiskunnan jäsenenä. Käsittelen opinnäytteen aiheita subjektiivisesti tästä esittävän taiteen tekijän näkökulmasta.
Sidon opinnäytteen osioita yhteen suhteellisen turvallisen tilan käsitteellä. Suhteellisen turvallisen tila on kattotermi, jonka alla käsittelen tämän opinnäytteen pääteemoja: kollektiivisuutta, taiteellista työtä ja kehosuhtautumista. Käsitellessäni tässä opinnäytetyössä tilaa, käsittelen sitä olosuhteena, joka koostuu sen fyysisistä elementeistä, ympäristöstä, tunnelmasta, ihmisistä sen sisällä ja näiden vuorovaikutuksesta.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1536]