Motivaation rakentuminen musiikin oppimisessa
Anttila, Effi (2022)
Anttila, Effi
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2022
Kandidaatin tutkielma
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022101461973
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022101461973
Tiivistelmä
Tutkimuksen tehtävänä on tarkastella motivaation rakentumista musiikin oppimisessa sekä eritellä niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat motivaatioon joko sitä tukien tai estäen. Tutkin myös tapoja, joilla opettaja tai vanhemmat voivat tukea oppilaan motivaation rakentumista.
Tutkimuskysymykseni ovat:
1) Mitkä tekijät vaikuttavat oppilaan motivaation rakentumiseen tai sen estymiseen musiikin opetuksessa?
2) Millä keinoilla oppilaan motivaation rakentumista voidaan tukea?
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu motivaation käsitteen tarkastelusta. Motivaation nähdään jakautuvan sisäiseen ja ulkoiseen motivaatioon, joita tarkastellaan Ryan ja Decin itsemääräämisteorian valossa. Olen valinnut itsemääräämisteorian tämän tutkimuksen teoreettiseen viitekehykseen, koska sen katsotaan soveltuvan erityisen hyvin motivaation tutkimiseen juuri musiikinopetuksen kontekstissa. Lisäksi se erittelee selkeästi sisäisen ja ulkoisen motivaation, joilla molemmilla on erilainen vaikutus motivaation muodostumiseen.
Tutkimusmenetelmänä on systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Olen koonnut aihepiirin tutkimustuloksia ja vertaillut niitä keskenään sekä lopulta analysoinut ja yhdistellyt niitä kokonaisuuksiksi aineistosta nousevien teemojen alle. Motivaatiolla on suuri merkitys musiikin oppimiselle. Sisäinen motivaatio antaa mahdollisuuden pitkäjänteisen innostuksen ja kiinnostuksen muodostumiselle. Opettajan toimintatavoilla on vaikutus motivaation rakentumiseen. Opettajan tulisikin huolehtia, että oppimisympäristöt ja opetustavat tukevat oppilaan motivaation muodostumista ja opetus olisi mahdollisimman innostavaa.
Tutkimuskysymykseni ovat:
1) Mitkä tekijät vaikuttavat oppilaan motivaation rakentumiseen tai sen estymiseen musiikin opetuksessa?
2) Millä keinoilla oppilaan motivaation rakentumista voidaan tukea?
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu motivaation käsitteen tarkastelusta. Motivaation nähdään jakautuvan sisäiseen ja ulkoiseen motivaatioon, joita tarkastellaan Ryan ja Decin itsemääräämisteorian valossa. Olen valinnut itsemääräämisteorian tämän tutkimuksen teoreettiseen viitekehykseen, koska sen katsotaan soveltuvan erityisen hyvin motivaation tutkimiseen juuri musiikinopetuksen kontekstissa. Lisäksi se erittelee selkeästi sisäisen ja ulkoisen motivaation, joilla molemmilla on erilainen vaikutus motivaation muodostumiseen.
Tutkimusmenetelmänä on systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Olen koonnut aihepiirin tutkimustuloksia ja vertaillut niitä keskenään sekä lopulta analysoinut ja yhdistellyt niitä kokonaisuuksiksi aineistosta nousevien teemojen alle. Motivaatiolla on suuri merkitys musiikin oppimiselle. Sisäinen motivaatio antaa mahdollisuuden pitkäjänteisen innostuksen ja kiinnostuksen muodostumiselle. Opettajan toimintatavoilla on vaikutus motivaation rakentumiseen. Opettajan tulisikin huolehtia, että oppimisympäristöt ja opetustavat tukevat oppilaan motivaation muodostumista ja opetus olisi mahdollisimman innostavaa.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1536]