”Minä olen kokenut, minä olen tuntenut, minä olen tehnyt” : kolmen musiikinopettajan näkemyksiä musiikkiliikunnasta yläkoulussa
Paasonen, Josefiina (2022)
Paasonen, Josefiina
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2022
Tutkielma
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022110464634
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022110464634
Tiivistelmä
Tutkielmani käsittelee musiikkiliikuntaa osana yläkoulun musiikinopetusta. Tutkimustehtäväni oli selvittää, millainen rooli musiikkiliikunnalla on yläkoulun musiikinopetuksessa sekä sen mahdollisuuksia edistää nuoren hyvinvointia. Aiemman tutkimustiedon ja kirjallisuuden pohjalta muodostamassani teoriaosassa esittelen näkökulmia keholliseen oppimiskäsitykseen, musiikkiliikuntaan oppiaineena sekä nuoren hyvinvointiin. Tutkimuskysymykseni ovat:
1. Millaisia musiikkiliikunnan työtapoja haastateltavat yläkoulun musiikinopettajat käyttävät opetuksessaan?
2. Miten musiikkiliikunta osana musiikinopetusta voi haastateltavien opettajien mukaan tukea nuoren hyvinvointia?
Tutkielmani on laadullinen tapaustutkimus, jossa haastattelin kolmea yläkoulun musiikinopettajaa heidän kokemuksistaan musiikkiliikunnan opettamisesta. Tulosten perusteella musiikkiliikuntaa käytettiin monenlaisiin tarkoituksiin levottoman luokan hallinnasta musiikin hahmottamisen syvenemiseen ja vuorovaikutustaitojen kehittämiseen. Nuoren hyvinvoinnin kannalta kehollinen oppiminen tarjosi opettajien mukaan mahdollisuuksia onnistumisen iloon, yhdenvertaiseen muusikkouden toteuttamiseen ja hyväksytyksi tulemiseen omana itsenään.
1. Millaisia musiikkiliikunnan työtapoja haastateltavat yläkoulun musiikinopettajat käyttävät opetuksessaan?
2. Miten musiikkiliikunta osana musiikinopetusta voi haastateltavien opettajien mukaan tukea nuoren hyvinvointia?
Tutkielmani on laadullinen tapaustutkimus, jossa haastattelin kolmea yläkoulun musiikinopettajaa heidän kokemuksistaan musiikkiliikunnan opettamisesta. Tulosten perusteella musiikkiliikuntaa käytettiin monenlaisiin tarkoituksiin levottoman luokan hallinnasta musiikin hahmottamisen syvenemiseen ja vuorovaikutustaitojen kehittämiseen. Nuoren hyvinvoinnin kannalta kehollinen oppiminen tarjosi opettajien mukaan mahdollisuuksia onnistumisen iloon, yhdenvertaiseen muusikkouden toteuttamiseen ja hyväksytyksi tulemiseen omana itsenään.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1536]