Raising artists : dreaming up more holistic dance education
Rauhala, Reettaleena (2022)
Rauhala, Reettaleena
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
2022
Maisterin opinnäytetyö
tanssinopettaja
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022112566935
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022112566935
Tiivistelmä
In my thesis, I aim to answer the question “How does one raise artists?” by dreaming up and applying a pedagogical practice called raising artists. The research question stems from my experience and observation that dance education is more focused on the skill of dancing than the art of dancing and the aesthetic body more than the being body.
My research consists of two components: the practical and the written. The context of the practical part of my research is the Finnish basic education in the arts and, more specifically, a youth project titled CREATE. During the project, we explored our relationship with the self and the world in a multi-sensory way, took time to tap into our creative energies, and searched for ways to connect to the felt sense to establish a home in the body. This written part of the research codifies my pedagogical practice and acts as the analysis of it.
The philosophical and theoretical web I connect to is feminist, post-humanist and non-dual tantrik, and my perception of the world holistic: the whole cosmos is intertwined and in permanent change, and the human being is inseparable from it. With a focus on my own experiences, I reflect on how my artistic-pedagogical thinking relates to the world both in practice and philosophically by using my learning diary, class plans, and excerpts of free-flow writing as material. Furthermore, Professor Gert Biesta’s book Letting art teach: Art education ‘after’ Joseph Beuys (2017) is of great importance and a source of inspiration for this research.
My pedagogical thinking is built on the belief that everyone is an artist and that every body is a dancing body. From this starting point, I define artistry as being, sensing, and engaging with the body, the world, and the unknown. Aside from this definition, I contemplate and elaborate on terms such as holding space and being in the body and reimagine the student-teacher positioning in dance education.
As a conclusion of my research, I suggest that the central focus of (dance) education should be the embodied human being and their relationship to and within the world. Based on this, I redefine the work of raising artists as an artistic-pedagogical practice that holds space for marvelling at life in a multi-sensory way and aims to bring us all back into being in our bodies. Opinnäytetyössäni pyrin vastaamaan kysymykseen “Kuinka kasvattaa taiteilijoita?” unelmoimalla pedagogisen praktiikan nimeltä taiteilijakasvatus ja kokeilemalla sitä käytännössä. Tutkimuskysymys juontaa juurensa omaiin kokemuksiini ja havaintoihini siitä, että tanssinopetus keskittyy enemmän taitoon kuin taiteeseen ja esteettiseen kehoon enemmän kuin olevaan kehoon.
Tutkimukseni rakentuu kahdesta osasta: käytännön kokeilusta sekä kirjallisesta työstä. Käytännön kokeilun kontekstina toimii suomalainen tanssitaiteen perusopetus, tarkemmin sanottuna CREATE-nimellä kulkenut nuorten projekti. Projektin työpajoissa tutkimme suhdetta itseen ja maailmaan moniaistisin tavoin, otimme aikaa oman luovan energian valjastamiseen ja etsimme tapoja kytkeytyä kehotuntumaan (felt sense) tavoitteenamme löytää koti kehosta. Tässä kirjallisessa työssä sanallistan sekä analysoin pedagogista praktiikkaani.
Filosofis-teoreettinen verkosto, johon kytkeydyn, on feministinen, post-humanistinen ja non-dualistis-tantrinen ja maailmakäsitykseni holistinen: koko kosmos on kietoutunut ja jatkuvassa muutoksessa, ja ihminen on erottamaton osa sitä. Omiin kokemuksiini keskittyen pohdin työssäni taiteellis-pedagogisen ajatteluni suhdetta maailmaan sekä käytännössä että filosofisesti käyttämällä oppimispäiväkirjaani, tuntisuunnitelmiani ja otteita free-flow -kirjoituksestani sekä ammentamalla omista muistoistani. Mainittakoon myös, että Professori Gert Biestan kirja Letting art teach: Art education ‘after’ Joseph Beuys (2017) on erittäin tärkeä inspiraation lähde tälle tutkimukselle.
Pedagogisen ajatteluni pohjana on uskomus, että jokainen on taiteilija, ja että jokainen keho on tanssiva keho. Tästä lähtökohdasta käsin määrittelen taiteilijuuden olemisena (being), aistimisena (sensing), ja kytkeytymisenä (engaging) kehoon, maailmaan ja tuntemattomaan. Tämän määritelmän lisäksi pohdin ja täsmennän termejä kuten tilankannattelu (holding space) ja kehossa oleminen (being in the body) sekä kuvittelen uudelleen oppilas-opettaja-asetelmaa tanssinopetuksessa.
Tutkimukseni päätteeksi esitän, että (tanssi)kasvatuksen keskiössä tulisi olla kehollinen ihminen ja hänen suhteensa maailmaan ja maailmassa. Tämän perusteella uudelleenmäärittelen taiteilijakasvatuksen taiteellis-pedagogiseksi praktiikaksi, joka tarjoaa tilaa elämän ihmettelylle moniaistisella tavalla ja jonka tavoitteena on tuoda meidät kaikki takaisin olemaan kehoissamme.
My research consists of two components: the practical and the written. The context of the practical part of my research is the Finnish basic education in the arts and, more specifically, a youth project titled CREATE. During the project, we explored our relationship with the self and the world in a multi-sensory way, took time to tap into our creative energies, and searched for ways to connect to the felt sense to establish a home in the body. This written part of the research codifies my pedagogical practice and acts as the analysis of it.
The philosophical and theoretical web I connect to is feminist, post-humanist and non-dual tantrik, and my perception of the world holistic: the whole cosmos is intertwined and in permanent change, and the human being is inseparable from it. With a focus on my own experiences, I reflect on how my artistic-pedagogical thinking relates to the world both in practice and philosophically by using my learning diary, class plans, and excerpts of free-flow writing as material. Furthermore, Professor Gert Biesta’s book Letting art teach: Art education ‘after’ Joseph Beuys (2017) is of great importance and a source of inspiration for this research.
My pedagogical thinking is built on the belief that everyone is an artist and that every body is a dancing body. From this starting point, I define artistry as being, sensing, and engaging with the body, the world, and the unknown. Aside from this definition, I contemplate and elaborate on terms such as holding space and being in the body and reimagine the student-teacher positioning in dance education.
As a conclusion of my research, I suggest that the central focus of (dance) education should be the embodied human being and their relationship to and within the world. Based on this, I redefine the work of raising artists as an artistic-pedagogical practice that holds space for marvelling at life in a multi-sensory way and aims to bring us all back into being in our bodies.
Tutkimukseni rakentuu kahdesta osasta: käytännön kokeilusta sekä kirjallisesta työstä. Käytännön kokeilun kontekstina toimii suomalainen tanssitaiteen perusopetus, tarkemmin sanottuna CREATE-nimellä kulkenut nuorten projekti. Projektin työpajoissa tutkimme suhdetta itseen ja maailmaan moniaistisin tavoin, otimme aikaa oman luovan energian valjastamiseen ja etsimme tapoja kytkeytyä kehotuntumaan (felt sense) tavoitteenamme löytää koti kehosta. Tässä kirjallisessa työssä sanallistan sekä analysoin pedagogista praktiikkaani.
Filosofis-teoreettinen verkosto, johon kytkeydyn, on feministinen, post-humanistinen ja non-dualistis-tantrinen ja maailmakäsitykseni holistinen: koko kosmos on kietoutunut ja jatkuvassa muutoksessa, ja ihminen on erottamaton osa sitä. Omiin kokemuksiini keskittyen pohdin työssäni taiteellis-pedagogisen ajatteluni suhdetta maailmaan sekä käytännössä että filosofisesti käyttämällä oppimispäiväkirjaani, tuntisuunnitelmiani ja otteita free-flow -kirjoituksestani sekä ammentamalla omista muistoistani. Mainittakoon myös, että Professori Gert Biestan kirja Letting art teach: Art education ‘after’ Joseph Beuys (2017) on erittäin tärkeä inspiraation lähde tälle tutkimukselle.
Pedagogisen ajatteluni pohjana on uskomus, että jokainen on taiteilija, ja että jokainen keho on tanssiva keho. Tästä lähtökohdasta käsin määrittelen taiteilijuuden olemisena (being), aistimisena (sensing), ja kytkeytymisenä (engaging) kehoon, maailmaan ja tuntemattomaan. Tämän määritelmän lisäksi pohdin ja täsmennän termejä kuten tilankannattelu (holding space) ja kehossa oleminen (being in the body) sekä kuvittelen uudelleen oppilas-opettaja-asetelmaa tanssinopetuksessa.
Tutkimukseni päätteeksi esitän, että (tanssi)kasvatuksen keskiössä tulisi olla kehollinen ihminen ja hänen suhteensa maailmaan ja maailmassa. Tämän perusteella uudelleenmäärittelen taiteilijakasvatuksen taiteellis-pedagogiseksi praktiikaksi, joka tarjoaa tilaa elämän ihmettelylle moniaistisella tavalla ja jonka tavoitteena on tuoda meidät kaikki takaisin olemaan kehoissamme.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1557]