Minä riitän : tutkimuksellinen ehdotukseni näyttelijäntyön opettamisesta kansanopiston teatterilinjalla
Hämäläinen, Jani (2022)
Hämäläinen, Jani
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
2022
Maisterin opinnäytetyö
teatteriopettaja
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023020726063
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023020726063
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä sanallistan ajatuksiani näyttelijäntyön pedagogiikastani, josta käytän nimitystä MINÄ RIITÄN.
MINÄ RIITÄN on saanut alkunsa kokemuksistani näyttelijäntyön opiskelijana kahden eri kansanopiston näyttelijäntyön linjoilla. Pedagogiikkani muodostumiseen ovat vaikuttaneet myös opintoni teatteri-ilmaisun ohjaajana sekä maisteriopintoni Teatterikorkeakoulussa. Suoritin molemmat opetusharjoitteluni eri kansanopistoissa näyttelijäntyönlinjan opiskelijoiden kanssa, käytän jälkimmäistä opetusharjoittelua osana tätä opinnäytetyötä. Opetusharjoittelut toimivat ikään kuin kokeilualustana MINÄ RIITÄN -pedagogiikan rakentumisessa.
Aloitan tämän työn käymällä läpi kansanopistojen historiaa, kansanopistojen asemaa suhteessa teatterikenttään sekä kansanopistojen näyttelijäntyönlinjojen tarjontaa suhteessa toisiinsa.
Työni kolmas luku keskittyy MINÄ RIITÄN -kurssiin ja sen läpikäyntiin. Aloitan kolmannen luvun kartoittamalla näyttelijäntyön pedagogiaani. Tämän jälkeen käyn läpi arvoja, joiden varaan MINÄ RIITÄN -pedagogiikka rakentuu suhteessa näyttelijäntyön ja teatterin teoriaan. Seuraavaksi kerron MINÄ RIITÄN -kurssin suunnitelmasta, tavoitteista sekä kurssin toteutumisesta. Kerron käyttämistäni tutkimusmenetelmistä sekä niistä saamastani materiaalista. Lopuksi reflektoin omia kokemuksiani MINÄ RIITÄN -kurssista. Miten onnistuin asettamissani tavoitteissa ja miten kurssi mielestäni onnistui.
Työni neljännessä luvussa palaan pohtimaan johdannossa esittämiäni kysymyksiä, jotka ovat kulkeneet mukanani koko tämän opinnäytetyön kirjoittamisen ajan. Sanallistan mitä ajattelen kysymyksistä nyt ja miten niihin vastaisin nyt.
Työni viidennessä luvussa pohdin ajatuksiani suhteessa teatteriopettajan maisteriohjelman opintoihin. Avaan mitä ajattelen omasta opettajuudestani sekä sanallistan, minkälaisia suunnitelmia minulla on tulevaisuudessa.
Tämä työ on ensimmäinen yritys sanallistaa sitä, mitä ajattelen minun näyttelijäntyön pedagogiikkani olevan. MINÄ RIITÄN -kurssi oli ensimmäinen käytännössä suunnittelemani ja pitämäni näyttelijäntyön kurssi. Tämän työn loppupuolella kartoitan myös, mitä opin MINÄ RIITÄN -pedagogiikasta sekä siitä, miten MINÄ RIITÄN -pedagogiikka mielestäni toimi käytännössä.
Tässä työssä käytän erityisesti seuraavien henkilöiden ajatuksia: Konstantin Stanislavski, David Mamet, Judith Weston, Gert Biesta, Riitta Jaatinen, Heli Kauppila.
MINÄ RIITÄN on saanut alkunsa kokemuksistani näyttelijäntyön opiskelijana kahden eri kansanopiston näyttelijäntyön linjoilla. Pedagogiikkani muodostumiseen ovat vaikuttaneet myös opintoni teatteri-ilmaisun ohjaajana sekä maisteriopintoni Teatterikorkeakoulussa. Suoritin molemmat opetusharjoitteluni eri kansanopistoissa näyttelijäntyönlinjan opiskelijoiden kanssa, käytän jälkimmäistä opetusharjoittelua osana tätä opinnäytetyötä. Opetusharjoittelut toimivat ikään kuin kokeilualustana MINÄ RIITÄN -pedagogiikan rakentumisessa.
Aloitan tämän työn käymällä läpi kansanopistojen historiaa, kansanopistojen asemaa suhteessa teatterikenttään sekä kansanopistojen näyttelijäntyönlinjojen tarjontaa suhteessa toisiinsa.
Työni kolmas luku keskittyy MINÄ RIITÄN -kurssiin ja sen läpikäyntiin. Aloitan kolmannen luvun kartoittamalla näyttelijäntyön pedagogiaani. Tämän jälkeen käyn läpi arvoja, joiden varaan MINÄ RIITÄN -pedagogiikka rakentuu suhteessa näyttelijäntyön ja teatterin teoriaan. Seuraavaksi kerron MINÄ RIITÄN -kurssin suunnitelmasta, tavoitteista sekä kurssin toteutumisesta. Kerron käyttämistäni tutkimusmenetelmistä sekä niistä saamastani materiaalista. Lopuksi reflektoin omia kokemuksiani MINÄ RIITÄN -kurssista. Miten onnistuin asettamissani tavoitteissa ja miten kurssi mielestäni onnistui.
Työni neljännessä luvussa palaan pohtimaan johdannossa esittämiäni kysymyksiä, jotka ovat kulkeneet mukanani koko tämän opinnäytetyön kirjoittamisen ajan. Sanallistan mitä ajattelen kysymyksistä nyt ja miten niihin vastaisin nyt.
Työni viidennessä luvussa pohdin ajatuksiani suhteessa teatteriopettajan maisteriohjelman opintoihin. Avaan mitä ajattelen omasta opettajuudestani sekä sanallistan, minkälaisia suunnitelmia minulla on tulevaisuudessa.
Tämä työ on ensimmäinen yritys sanallistaa sitä, mitä ajattelen minun näyttelijäntyön pedagogiikkani olevan. MINÄ RIITÄN -kurssi oli ensimmäinen käytännössä suunnittelemani ja pitämäni näyttelijäntyön kurssi. Tämän työn loppupuolella kartoitan myös, mitä opin MINÄ RIITÄN -pedagogiikasta sekä siitä, miten MINÄ RIITÄN -pedagogiikka mielestäni toimi käytännössä.
Tässä työssä käytän erityisesti seuraavien henkilöiden ajatuksia: Konstantin Stanislavski, David Mamet, Judith Weston, Gert Biesta, Riitta Jaatinen, Heli Kauppila.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1571]