Samoissa : improvisoinnista valoilla
Pakkala Petterberg, Pyry (2022)
Pakkala Petterberg, Pyry
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
2022
Maisterin opinnäytetyö
valosuunnittelu
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023020726148
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023020726148
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni kirjallinen osio koostuu kahdesta pääaiheesta. Toinen on improvisointi valoilla ja toinen on taiteellisen lopputyöni valosuunnittelun prosessi. Tajusin improvisaation olleen läsnä melkein kaikessa tähänastisessa taiteellisessa tekemisessäni, sekä harjoitusmielessä että omana taiteenlajinaan. Käsittelen valoimprovisointia haastatteluiden sekä oman kokemukseni kautta. Olen rajannut lopputyöni käsittelemään enimmäkseen teatteri- ja näyttämötaiteeseen liittyvää valoimprovisointia, mutta käytän muutamia esimerkkejä myös musiikin kanssa työskentelystä.
Ensiksi käsittelen omat lähtökohtani improvisaatioon ja totean aiheeseeni liittyvän lähdeaineiston oleva niukka. Käyn läpi haastattelemani henkilöt ja kysymykset, joita esitin haastateltaville.
Seuraavaksi käyn läpi mitä on valoilla improvisointi, miten se tehdään ja mitä se vaatii. Kerron millainen ajatuksen kulkuni on silloin, kun improvisoin valoilla ja kerron muutaman esimerkin. Puhun ajasta, ajoituksesta ja niiden tärkeydestä improvisaatiossa.
Kolmanneksi käyn läpi, miten minä ja haastateltavat koemme impulssit improvisaatiossa. Mitä impulssit ovat ja miten ne syntyvät?
Neljänneksi puhun kuvittamisesta ja siitä, miten koen sen olevan jopa sääntö näyttämötaiteessa. Käyn myös läpi mitä muita rooleja valolla voi olla, kun improvisoidaan valoilla.
Viidenneksi vertailen, millainen on valosuunnittelun ja valoimprovisoinnin ero. Kuinka improvisaatio tarvitsee valosuunnittelua toimiakseen ja miten lopulta valoimprovisaatio on nopeaa suunnittelua.
Kuudenneksi käyn läpi, miten valmistaudutaan improvisoimaan valoilla. Miten se pitää sisällään tilan valmistamisen, harjoittelun ja lämmittelyn. Mitä kaikkea tilassa pitää tehdä, että saadaan improvisoitu esitys tehtyä? Miten improvisointia voi harjoitella? Miten yhteinen aika ja lämmittely voi vaikuttaa yhteisen flow-tilan saavuttamiseen?
Viimeisessä impro-osiossa käsittelen onnistumista. Mitä onnistuminen tarkoittaa ja milloin kokee onnistuneensa valoimprossa? Käyn myös läpi, miten improvisoinnissa epäonnistuminen on hankalaa sanan varsinaisessa merkityksessä.
Toisessa osiossa kerron Hunden Bakom mannen -esityksen valosuunnittelun prosessista. Käyn läpi, miten COVID-19 -pandemia loi esityksestä tietynlaisen ja miten se vaikutti moniin esityksen osa-alueisiin. Kerron miten Turun moottoritie liittyy tutkimusretkeen Etelämantereella ja miten päädyimme esityksen kanssa lopulta Islantiin ja Kanadaan.
Ensiksi käsittelen omat lähtökohtani improvisaatioon ja totean aiheeseeni liittyvän lähdeaineiston oleva niukka. Käyn läpi haastattelemani henkilöt ja kysymykset, joita esitin haastateltaville.
Seuraavaksi käyn läpi mitä on valoilla improvisointi, miten se tehdään ja mitä se vaatii. Kerron millainen ajatuksen kulkuni on silloin, kun improvisoin valoilla ja kerron muutaman esimerkin. Puhun ajasta, ajoituksesta ja niiden tärkeydestä improvisaatiossa.
Kolmanneksi käyn läpi, miten minä ja haastateltavat koemme impulssit improvisaatiossa. Mitä impulssit ovat ja miten ne syntyvät?
Neljänneksi puhun kuvittamisesta ja siitä, miten koen sen olevan jopa sääntö näyttämötaiteessa. Käyn myös läpi mitä muita rooleja valolla voi olla, kun improvisoidaan valoilla.
Viidenneksi vertailen, millainen on valosuunnittelun ja valoimprovisoinnin ero. Kuinka improvisaatio tarvitsee valosuunnittelua toimiakseen ja miten lopulta valoimprovisaatio on nopeaa suunnittelua.
Kuudenneksi käyn läpi, miten valmistaudutaan improvisoimaan valoilla. Miten se pitää sisällään tilan valmistamisen, harjoittelun ja lämmittelyn. Mitä kaikkea tilassa pitää tehdä, että saadaan improvisoitu esitys tehtyä? Miten improvisointia voi harjoitella? Miten yhteinen aika ja lämmittely voi vaikuttaa yhteisen flow-tilan saavuttamiseen?
Viimeisessä impro-osiossa käsittelen onnistumista. Mitä onnistuminen tarkoittaa ja milloin kokee onnistuneensa valoimprossa? Käyn myös läpi, miten improvisoinnissa epäonnistuminen on hankalaa sanan varsinaisessa merkityksessä.
Toisessa osiossa kerron Hunden Bakom mannen -esityksen valosuunnittelun prosessista. Käyn läpi, miten COVID-19 -pandemia loi esityksestä tietynlaisen ja miten se vaikutti moniin esityksen osa-alueisiin. Kerron miten Turun moottoritie liittyy tutkimusretkeen Etelämantereella ja miten päädyimme esityksen kanssa lopulta Islantiin ja Kanadaan.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1536]