Kuvataiteen maisterin opinnäyte
Bilaletdin, Heta (2023-02-08)
Bilaletdin, Heta
Taideyliopiston Kuvataideakatemia
08.02.2023
Maisterin opinnäytetyö
tila-aikataiteet
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023050942187
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023050942187
Tiivistelmä
Kuvataiteen maisterin opinnäytetyöni taiteellinen osa koostuu kahdesta teoksesta. Ensimmäinen osa, Videoinstallaatioteos SYNX (2020) kurottaa kohti kokemusta, jota neurotieteessä kuvataan käsitteellä interpersoonallinen synkronia. Lähtökohtana teokselle on tutkimus kehojen tahdistumisesta, joka tapahtuu toimiessamme vuorovaikutuksessa.
Lähestyn teemaa kokeellisen elokuvan keinoin. Tanssin, haastatteluaineiston, animaation, digitaalisen kollaasin, mutisevan ja osin takaperoisen tekstin, vedenalaisten otosten, peilisommitelmien ja polyrytmisen musiikin avulla videoteos tarkastelee tahdistumisen ilmiötä ja kyseenalaistaa ajatuksen yksilöistä erillisinä ja tarkkarajaisina entiteetteinä.
Tutkin synkronoitumisen kokemusta myös osallistamalla katsojia. Tilaan on sommiteltu soivia veistoksia: tyynyillä lepääviä sensorein varustettuja kiviä, joita näyttelyvieraat voivat soittaa yhdessä videolle laatimani ohjeistuksen mukaan.
Opinnäytteen toinen taiteellinen osa, essee-elokuva Objects believed to protect from evil hahmottelee suhdettamme esineisiin. Teos lähestyy objekteja taikuuden välineinä, vallan symboleina ja uusmaterialistisen ajattelun sekä poeettisen kapitalismikritiikin kautta.
7
Kuvissa esineet ovat eläviä ja muuttuvia: ne hulmuavat, hajoavat ja uudelleenrakentuvat, sulavat nesteeksi tai sirpaleiksi, luoden mielikuvan materian alituisesta, näkymättömästä liikkeestä.
Tässä opinnäytteeni kirjallisessa osassa kuvaan taiteellisten osien syntyprosesseja ja installointia, sekä muotoilen työskentelyyni kytkeytyvää ajattelua. Pohdin joukkona olemisen kysymyksiä, sanatonta kommunikaatiota, taikuutta, materiaalisuutta, taiteellisen työskentelyn rituaaliluonnetta ja yhteiskunnallisia ulottuvuuksia, sekä rakkauttani lo-fiin ja haparoivaan ilmaisuun.
Lähestyn teemaa kokeellisen elokuvan keinoin. Tanssin, haastatteluaineiston, animaation, digitaalisen kollaasin, mutisevan ja osin takaperoisen tekstin, vedenalaisten otosten, peilisommitelmien ja polyrytmisen musiikin avulla videoteos tarkastelee tahdistumisen ilmiötä ja kyseenalaistaa ajatuksen yksilöistä erillisinä ja tarkkarajaisina entiteetteinä.
Tutkin synkronoitumisen kokemusta myös osallistamalla katsojia. Tilaan on sommiteltu soivia veistoksia: tyynyillä lepääviä sensorein varustettuja kiviä, joita näyttelyvieraat voivat soittaa yhdessä videolle laatimani ohjeistuksen mukaan.
Opinnäytteen toinen taiteellinen osa, essee-elokuva Objects believed to protect from evil hahmottelee suhdettamme esineisiin. Teos lähestyy objekteja taikuuden välineinä, vallan symboleina ja uusmaterialistisen ajattelun sekä poeettisen kapitalismikritiikin kautta.
7
Kuvissa esineet ovat eläviä ja muuttuvia: ne hulmuavat, hajoavat ja uudelleenrakentuvat, sulavat nesteeksi tai sirpaleiksi, luoden mielikuvan materian alituisesta, näkymättömästä liikkeestä.
Tässä opinnäytteeni kirjallisessa osassa kuvaan taiteellisten osien syntyprosesseja ja installointia, sekä muotoilen työskentelyyni kytkeytyvää ajattelua. Pohdin joukkona olemisen kysymyksiä, sanatonta kommunikaatiota, taikuutta, materiaalisuutta, taiteellisen työskentelyn rituaaliluonnetta ja yhteiskunnallisia ulottuvuuksia, sekä rakkauttani lo-fiin ja haparoivaan ilmaisuun.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1569]