Monialaisuus kirkkomusiikin opinnoissa – mahdollisuus vai taakka? : kyselytutkimus kirkkomusiikin opiskelijoille
Lamminmäki, Matilda (2023-02-03)
Lamminmäki, Matilda
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
03.02.2023
Kirjallinen työ
kirkkomusiikki ja urut
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023053050199
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023053050199
Tiivistelmä
Kirjallisessa työssä kartoitettiin Helsingissä opiskelevien Taideyliopiston Sibelius-Akatemian kirkkomusiikin koulutusohjelman opiskelijoiden kokemuksia opintojensa monialaisuudesta. Tehtävänä oli selvittää, kokevatko opiskelijat kirkkomusiikin opintojen monialaisuuden mahdollisuutena vai taakkana. Kirkkomusiikin opintojen monialaisuudella tarkoitetaan koulutuksen laajuutta eri oppiaineineen sekä multi-instrumentalismia eli useiden instrumenttien hallintaa.
Teoreettinen viitekehys koostettiin tutkimuskirjallisuudesta, joka sivuaa aihetta kirkkomusiikin opintojen rakenteen tai musiikin korkeakouluopiskelijan itsesäätelyn näkökulmasta. Tutkimuksen aineistona oli Surveypal-kysely, joka sisälsi sekä monivalinta- että avokysymyksiä. Tutkimustuloksena näyttäytyy, että kirkkomusiikin opiskelijat arvostavat opintojensa monialaisuutta, mutta kokevat sen lisäävän opintojen kuormittavuutta. Monialaisuus on rikkaus, mutta moninaisten opintojen aikataulutus ja omaksuminen on työlästä. Koska tutkimus valottaa opiskelijoiden näkemyksiä kirkkomusiikin opintojen rakenteesta, siitä voi olla hyötyä alan opetussuunnitelmia uudistettaessa.
Asiasanat: kirkkomusiikki, korkeakouluopiskelu, Suomi, 2020-luku
Teoreettinen viitekehys koostettiin tutkimuskirjallisuudesta, joka sivuaa aihetta kirkkomusiikin opintojen rakenteen tai musiikin korkeakouluopiskelijan itsesäätelyn näkökulmasta. Tutkimuksen aineistona oli Surveypal-kysely, joka sisälsi sekä monivalinta- että avokysymyksiä. Tutkimustuloksena näyttäytyy, että kirkkomusiikin opiskelijat arvostavat opintojensa monialaisuutta, mutta kokevat sen lisäävän opintojen kuormittavuutta. Monialaisuus on rikkaus, mutta moninaisten opintojen aikataulutus ja omaksuminen on työlästä. Koska tutkimus valottaa opiskelijoiden näkemyksiä kirkkomusiikin opintojen rakenteesta, siitä voi olla hyötyä alan opetussuunnitelmia uudistettaessa.
Asiasanat: kirkkomusiikki, korkeakouluopiskelu, Suomi, 2020-luku
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1536]