Musiikkikasvattaja - vahva ja ihana

Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2023-03-14
Tutkielma

Verkkojulkaisu

Tiivistelmä

Tässä tutkimuksessa tarkastellaan musiikkikasvattajan voimaantumista eräällä musiikkileirillä tapahtuneiden ryhmäkeskusteluiden ja kirjallisuuden pohjalta. Tutkimuskysymyksinä ovat: 1. Millaisissa tilanteissa musiikkikasvattaja kokee itsensä voimaantuneeksi? 2. Miten voimaantumiskokemus on yhteydessä opettajuuteen? Kysymyksiin vastaamiseksi tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä määritellään ensin keskeiset käsit-teet, kuten voimaantuminen ja musiikkikasvattajan vaatimukset. Musiikkikasvattajan vaatimuksia tarkastel-laan peruskoulun opetussuunnitelman, lukion opetussuunnitelman ja Sibelius-Akatemian musiikkikasva-tusosaston opetussuunnitelman pohjalta. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jonka aineisto on kerätty kahden ryhmäkeskustelun avulla. En-simmäisen ryhmäkeskusteluun osallistui viisi musiikkileirillä opettanutta opettajaa ja toiseen ryhmäkeskus-teluun osallistui kolme musiikkileirillä opettanutta opettajaa. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että voimaantumiskokemuksilla on vahva yhteys opettajuu-teen. Musiikkikasvattajan voimaantumiskokemukset on tässä tutkimuksessa jaettu kahdeksaan kategoriaan: onnistumisen hetkiin, improvisoituihin ja ex tempore hetkiin, ”vaikeuksien kautta voittoon” -tilanteisiin, yhdessä tekemisen iloon, yhdessä mokailuun, ryhmähenkeen, opettajan omaan pedagogiseen ammattitai-toon sekä oppilaan oma-aloitteisuuteen. Tämän tutkimuksen merkitys musiikkikasvatuksen alalla on merkityksellinen, koska voimaantuminen on opettajan hyvinvoinnille tärkeää ja siitä ei puhuta tarpeeksi.

ISBN

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi

Emojulkaisu

Lehti

Julkaisusarja

ISSN

DOI